Více než šedesát středních škol v Česku a na Slovensku navštívili v minulých týdnech a měsících studentky a studenti z tzv. ambasadorského programu oddělení marketingu UP. Prezentace o možnostech studia na olomoucké univerzitě si díky nim vyslechly téměř tři tisíce středoškoláků z druhých až čtvrtých ročníků. Co do rozsahu tak nemá roadshow Olomouc – univerzitní město v českém vysokoškolském prostředí konkurenci.
„Ambasadorský program, který jsme založili koncem roku 2022, aktuálně tvoří téměř sto osmdesát studujících napříč fakultami a ročníky. Jde o studentky a studenty, kteří jsou proškolováni nejen pro prezentace na středních školách nebo na veletrzích terciárního vzdělávání, ale pravidelně jsou nám oporou i při organizaci dalších eventů – od dnů otevřených dveří přes Noc vědců po majáles,“ říká vedoucí oddělení marketingu Ondřej Martínek.
Při prezentacích seznamují ambasadoři studenty středních škol jak s obecnými zákonitostmi studia na vysoké škole, tak s konkrétními možnostmi studia na Univerzitě Palackého. Prezentace přitom připravují školám na míru. „Nejčastěji strávíme na škole dvě až tři vyučovací hodiny zaměřené na třetí a čtvrté ročníky, výjimkou ale nejsou ani šestihodinové prezentace se zástupci všech fakult. Samozřejmostí je prostor pro diskuzi a dotazy, nechybí ani soutěže o ceny nebo následné individuální konzultace, kdy zájemce o konkrétní obor propojujeme přímo se studentkami a studenty daného studijního programu. Ti se jim dále věnují a mnohdy jim dokonce pomáhají s přípravou na přijímačky,“ dodává Martínek.
Individuální přístup se univerzitě vyplácí
Právě na komorní prostředí tříd a osobní přístup při návštěvách škol se v posledních dvou letech oddělení marketingu při uchazečské kampani zaměřuje nejvíce. „Žáci nejvíce oceňují právě možnost pobavit se se svými vrstevníky na vysokých školách v domácím prostředí. Snažíme se jim nic nezastírat, přiznávat nedostatky, ale zároveň je vyvažovat tím vším, co Olomouc a naše univerzita nabízí. To vše doplňují atraktivní videa, merch a univerzitní dárky,“ popisuje průběh výjezdu Mikuláš Pecl, student posledního ročníku právnické fakulty.
V rámci komunikační kampaně, která zahrnuje desítku veletrhů terciárního vzdělávání, dny otevřených dveří, ale i online a offline kampaň, jde o jednu z nejefektivnějších a zároveň nejméně nákladných cest, jak zájemce o studium oslovovat. Na konci prvního lednového týdne přitom univerzita zaznamenala meziročně o 22 % více přijatých přihlášek ke studiu.
Výhra pro středoškoláky, univerzitu i ambasadory
Z roadshow, jejichž počet univerzita v letošní sezoně zdvojnásobila, těží také sami ambasadoři a ambasadorky. „Vyjazdy nám okrem iného pomáhajú priebežne zlepšovať naše prezentačné schopnosti a soft skills a dávajú nám aj možnosť zoznámiť sa so študentmi z iných oborov a fakúlt. V neposlednej rade máme tiež lepší vhľad do celej univerzity a sme verní jej značke,“ doplňuje s úsměvem Nina Kadášová, studentka všeobecného lékařství. Čím dál častěji také ambasadoři domlouvají prezentace na svých domovských středních školách, kde mají takříkajíc pootevřené dveře. „Forma a obsah prezentace jsou ale vždy odvislé od potřeb školy a aktivního přístupu kariérních a výchovných poradců, s nimiž komunikujeme nejčastěji. Koordinovat logisticky a administrativně šest desítek výjezdů je však často velmi náročné,“ popisuje Martínek.
Střední školy, které by o prezentaci Univerzity Palackého pro své studenty měly zájem, mohou kontaktovat koordinátora výjezdů Ondřeje Martínka na e-mailu ondrej.martinek@upol.cz. Stejný kontakt mohou využít i stávající studentky a studenti univerzity, kteří by se chtěli do kampaně zapojit a stát se ambasadorem svého studijního programu, své fakulty, své univerzity.