Na katedře psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci byla zprovozněna nová inovační laboratoř (tzv. i-Lab3). Laboratoř vznikla díky mezinárodnímu projektu „Inovační laboratoře v rozvoji kompetencí učitelů speciální pedagogiky a osob se specifickými vzdělávacími potřebami“ (Project implement in "Erasmus +" program. Action KA2 - Cooperation for Innovation and the exchange of good practices, Strategic Partnership for vocational and education training, No. 2014-1-PL01-KA202-003428), jehož partnery jsou kolegové z Německa, Polska a Itálie.
Cílem projektu je výměna zkušeností a sdílení dobré praxe při organizaci vzdělávacího procesu s použitím nových vzdělávacích metod, které jsou dostupné při využívání inovačních laboratoří ve výuce odborných a specializovaných předmětů. Projekt se nezaměřuje pouze na speciální pedagogy, ale i na všechny, kteří spolupracují s osobami se specifickými vzdělávacími potřebami (např. pedagogy, psychology, asistenty pedagoga, studenty těchto oborů).
V první fázi řešení projektu bylo realizováno mezinárodní výzkumné šetření zaměřené na organizační a vzdělávací potřeby učitelů pro osoby s postižením v České republice, Itálii, Polsku a Německu. Výstupní data sloužila pro zmapování oblastí, které byly zapracovány při tvorbě scénářů, jež se v současné době zavádí do praxe.
Co činí i-Lab efektivní metodou? Účinnost metody je založena na součinnosti několika komponent, které ovlivňují uživatele i-Lab: 1) specificky a záměrně uspořádané prostředí přispívající k rozvoji myšlení, objevování nových souvislostí a možností, 2) stimulačně facilitační činnost obsahující psychologické prvky práce s dynamikou skupiny a navozující bezpečnou atmosféru, 3) dostupné, záměrně vybrané zařízení, 4) počítače s programem Visual Brainstorm Software (VBS). Práce s tímto softwarem podporuje účastníky výcvikových programů v efektivnější skupinové spolupráci. Někteří popisují i-Lab jako trojici: Technologie / Facilitace/ Prostředí, přičemž každý prvek je klíčový.
Interaktivní prostředí stimuluje kreativitu i motivaci účastníků. Užívání i-Lab pro řešení problémů může urychlit proces osobní kreativity, což obvykle přináší rychlé a nečekané pozitivní výsledky. Dva dny v i-Lab se rovnají týdnům tradičních sezení. Laboratoř pod vedením facilitátorů umožňuje výměnu zkušeností a osvědčených postupů mezi odborníky z praxe a studentů, kteří se odborně připravují na práci s osobami se specifickými vzdělávacími potřebami. Případné zájemce o bližší informace odkazujeme na webové stránky projektu ZDE.
PhDr. Jan Šmahaj, Ph.D., katedra psychologie FF UP