Vytvářet výukové aktivity pro středoškoláky o dopadech klimatických změn na koloběh vody ve městech má za cíl projekt EduChange katedry rozvojových a environmentálních studií přírodovědecké fakulty, do kterého jsou už třetím rokem zapojeni studenti z univerzit v Olomouci, Utrechtu, Trondheimu a Vallety.
Studenti v rámci tříletého projektu EduChange - Making knowledge together – addressing climate change through innovative place based education and blended learning zkoumají, jak klimatické změny ovlivňují fungování těchto čtyř měst a jaký mají dopad na bilanci vody na jejich území.
„Každé z partnerských měst má jiné problémy s vodou. V Olomouci jsou to povodně, v Utrechtu je to obecně zvyšování mořské hladiny, Trondheim trápí rychlé povodně v období dešťů nebo tání sněhu na horách a Vallettu nedostatek pitné vody. My se problémy jednotlivých měst zabýváme, zamýšlíme se nad jejich řešením a poté se je snažíme přenést do vzdělávacích aktivit či her pro středoškolské studenty,“ upřesnil Jiří Pánek z katedry rozvojových a environmentálních studií.
Sedm studentů z kateder rozvojových a environmentálních studií, geoinformatiky a geografie přírodovědecké fakulty má nyní před sebou zhruba šestnáctihodinovou cestu do holandského Utrechtu. „Tuto cestu jsme se snažili pojmout ekologicky, studenti si odhlasovali, že pojedou vlakem. Časově je to sice náročnější, ale s ohledem na klimatickou stopu pojedeme tímto dopravním prostředkem,“ uvedl Jiří Pánek.
Zkušenosti a výsledky ze setkání v partnerských městech studenti po svém návratu prezentují na středních školách. „Naši studenti budou poté testovat, jak dané aktivity fungují, jak lépe učit nebo jak vytvářet vzdělávací aktivity, aby byly šité na míry jednotlivých městům. Jedná se o poslední ročník projektu. Na červen chystáme velkou mezinárodní konferenci, která shrne celý tříletý průběh,“ doplnil Pánek.
EduChange – Making knowledge together – addressing climate change through innovative place based education and blended learning získala katedra rozvojových a environmentálních studií přírodovědecké fakulty v rámci programu Erasmus+ Strategická partnerství v roce 2017. Projekt je podpořen z prostředků programu Erasmus+ číslo 2017-1-CZ01-KA203-035519.