Novou součástí teoretické zkoušky pro žadatele o řidičské oprávnění by měly být v horizontu dvou let videoklipy zaměřené na vnímání a předvídání rizika, které předpoví míru rizikového chování řidiče v reálném provozu. Návrh nových testů pro ministerstvo dopravy připravuje ve spolupráci s psychology z Univerzity Palackého Asociace autoškol České republiky. Nyní se hledají pro testování videí dobrovolníci.
Systém zkoušek při žádosti o řidičský průkaz se dlouhá léta zásadně neměnil. „Celá řada stávajících otázek není aktuální, případně se zaměřuje na detaily různých zákonných norem, které přímo nesouvisí s bezpečnostní silničního provozu. Nové otázky a celou koncepci testování proto zaměřujeme na ty znalosti a dovednosti začínajících řidičů, které jsou klíčové pro bezpečné řízení,“ vysvětluje Matúš Šucha z katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Nový způsob testování v autoškolách by mohl být zaveden do praxe v letech 2025 až 2026.
Testování videoklipů zaměřených na vnímání a předvídání rizika
Cílem je podle něj minimalizovat otázky, které ověřují schopnost uchazeče naučit se odpovědi nazpaměť, a přidat více dynamických úkolů blízkých reálným situacím. V reálných dopravních záběrech z Česka či v animovaných modelových situacích tak student autoškoly například označí místo, které je podle něj kritické. „Tyto změny by měly pomoci snížit počet nehod zaviněných začínajícími řidiči, a zvýšit tak bezpečnost v dopravě,“ doplnil Šucha.
Na přípravě nových testů do autoškol se podílí především Ministerstvo dopravy ČR, které je zodpovědné za provádění výuky a zkoušení nových řidičů. S obsahem nových otázek a úkolů pomáhá Asociace autoškol České republiky. Všechny aktuální informace o nových otázkách jsou dostupné na stránkách nove-testy-autoskola.upol.cz nebo noveotazky.cz.
Podle místopředsedy Asociace autoškol České republiky Jiřího Novotného je zapotřebí vyvíjet nový způsob výuky a výcviku nových řidičů nejen v souvislosti s nárůstem počtu vozidel, hustoty provozu či náročnosti dopravního prostředí. „Dnešní doba nabízí technologie, které lze vhodně aplikovat do procesu vzdělávání řidičů, a možnosti, jak nasbírat zkušenosti s riziky na silnicích ještě před tím, než se s nimi setkáme v reálném provozu. Statický obrázek je zaměřený pouze na znalost pravidel, nicméně v reálném provozu máme mnohdy jen zlomek vteřiny na to se správně rozhodnout. Natočené a zanimované scény nám nabízí novou možnost, jak se ptát na nastalou situaci. Jestliže aplikace na vnímání rizik zabrání možné nehodě, věřím, že náročnost zkoušky ocení i žadatelé,“ dodává.
Psychologové z Univerzity Palackého nyní ověřují, jestli nově koncipovaná zkouška opravdu funguje a má potenciál rozlišovat mezi dobře připravenými a bezpečnými řidiči a těmi, kteří jsou rizikoví a potřebují další výcvik a vzdělávání. Aby ministerstvu dopravy doporučili co nejvhodnější typy videoklipů pro prostředí České republiky, hledají pro jejich otestování dobrovolníky.
„Sháníme 120 běžných českých řidičů, kteří mají řidičský průkaz skupiny B minimálně 3 roky a aspoň občas, například jednou týdně, usednou za volant. Samotné testování zabere přibližně 90 minut a řidič se dozví, jak v daných situacích uspěl a jaké má předpoklady pro bezpečné řízení, případně na které oblasti by se měl zaměřit,“ upřesnil Šucha. Pro každého testovacího řidiče je připravena poukázka do olomouckého kina Metropol či vybraných knihkupectví v Olomouci.
Dopravní psychologii a bezpečnosti silničního provozu se ve spolupráci s Asociací autoškol ČR a ministerstvem dopravy katedra psychologie Filozofické fakulty UP věnuje dlouhodobě. „V minulosti jsme se například věnovali bezpečnosti a asistenčním systémům ve vozidlech. Na problematiku řidičů a bezpečnosti na našich silnicích se chceme zaměřovat i v budoucnu,“ uzavřel Šucha.