Studentská odborná soutěž uměnovědných kateder filozofické fakulty má své vítěze

Laureáti a laureátky ceny děkana FF UP ve Studentské odborné soutěži uměnovědných kateder Filozofické fakulty UP.
Fotogalerie: Antonín Šrejber
Úterý 25. březen 2025, 9:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Kristína Cisková, studentka oboru Teorie a dějiny výtvarných umění, Šimon Kulík a Johan Čapek, posluchači oboru Filmová studia a Televizní a rozhlasová studia, zvítězili v letošní Studentské odborné soutěži uměnovědných kateder o cenu děkana Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Cenu diváků letos obdržela Kateřina Klímová z katedry muzikologie, a to za práci, v níž zkoumá recepci tvorby slavného barokního libretisty Pietra Metastasia.

Divadelní sál Uměleckého centra Univerzity Palackého hostil další kolo Studentské odborné soutěže uměnovědných kateder o cenu děkana FF UP. V celkem dvanácti příspěvcích prezentovali studující oborů dějin umění, muzikologie a divadelních a filmových studií svá bakalářská a magisterská témata. Většina letošních příspěvků se zabývala 20. stoletím.

„Kromě obsahové i metodické rozmanitosti byla potěšující vesměs vysoká profesionalita přednesu i pečlivě připravené prezentace,“ uvedl za organizaci soutěže Martin Krummholz z katedry dějin umění FF UP.

Šestičlenná porota složená z pedagogů a doktorandek vybrala v tajném hlasování trojici vítězů. Cenu tak získala Kristína Cisková, studentka třetího ročníku katedry dějin umění FF UP. Ve své práci se věnuje dílu Ľudovíta Felda, košického umělce, jenž se během internace v Osvětimi stal osobním malířem J. Mengeleho. Kristína Cisková zkoumá reflexi těchto temných let v jeho následující tvorbě.

„Prostředí Košic, odkud Ľudovít Feld pocházel, je mi velmi blízké. Studovala jsem tam na střední škole. Právě tam jsem se s Feldovou tvorbou seznámila. Přestože je Feld uznávaným regionálním umělcem, v odborné literatuře je jako autor zpracovaný minimálně,“ uvedla Kristína Cisková. Sama se ve volném čase věnuje portrétování, a proto ji jeho tvorba zaujala. Kombinace zmíněného – společné prostředí, zájem o portrétní kresbu a nedostatečné zpracovaní Feldova díla – pro ni byla klíčovým důvodem, proč se danou oblast rozhodla zpracovat. Téma je součástí její bakalářské práce, již chce za pár měsíců odevzdat.

„Ještě ale záleží na mnoha okolnostech. Momentálně zvažuji, že by takto podstatné informace neměly zůstat jen u bakalářské práce. Ráda bych je zpracovala do samostatné publikace,“ dodala laureátka ocenění. Tématu se věnuje víc než rok a vnímá, že je po formální a emocionální stránce velmi náročné.

„Velmi mě potěšilo, že odborníci s většími zkušenostmi a znalostmi vidí v mém příspěvku a jeho zpracování potenciál. Chápu to tak, že má moje práce smysl. Moc děkuji všem, kteří mě podpořili. Moc si ocenění vážím,“ doplnila studentka oboru Teorie a dějiny výtvarných umění FF UP.

Z ocenění má radost i Šimon Kulík z katedry divadelních a filmových studií, jenž důkladné kritické analýze podrobil okolnosti vzniku i společenský impakt filmu Děti bez lásky (1963) – ve své době přelomového dokumentu kriticky nahlížejícího důsledky umísťování dětí do sociálních ústavů.

„Výzkum zaměřený na Děti bez lásky byl jedním z témat bakalářské práce, která nabízel doktor Jan Černík. Vybral jsem si ho proto, že se zajímám o dokumentární film a jeho konstrukci. Původně jsem totiž myslel, že budu hlavně analyzovat rétoriku filmu. Myslel jsem si, že historický výzkum bude zaměřen jen na reakci, kterou film vyvolal v tisku. Vůbec mě v té době nenapadlo pochybovat o rozšířených tvrzeních. Nesrovnalostí jsem si začal všímat až při vyhodnocení literatury. Ty pak ještě prohloubily první výsledky archivního výzkumu. Rozhodl jsem se tedy změnit hlavní předmět zkoumání. Analýza přesvědčovacích strategií v práci zůstala, ale stala se vedlejší. Fungovala pak jako taková afirmace síly filmu ve stínu zpochybnění okolního narativu,“ popsal svou práci Šimon Kulík.

I on si velmi cení toho, že se dostal do skupiny oceněných studentů a studentek. „Moc si vážím toho, že mezi vítězné výzkumy porota zařadila i ten můj. Chtěl bych však zdůraznit, že moje práce by nebyla ani z poloviny tak dobrá, nebýt cenných rad a vedení pana doktora Černíka. Rád bych mu i touto cestou poděkoval,“ dodal.

Cenu děkana FF UP si ze Studentské odborné soutěže odnesl i Johan Čapek, posluchač katedry divadelních a filmových studií, jenž studuje současné graffiti a jeho aktuální trendy, přičemž vychází též z autopsie a vlastních vazeb s touto subkulturou a street artovou komunitou.

Studentská odborná soutěž uměnovědných oborů měla i svou Cenu diváků. Tu letos obdržela Kateřina Klímová z katedry muzikologie, a to za práci, v níž zkoumá recepci tvorby slavného barokního libretisty Pietra Metastasia v českých zemích.

Studentská odborná soutěž uměnovědných kateder o Cenu děkana FF UP 2025

Kristína Cisková (KDU), studentka oboru Teorie a dějiny výtvarných umění (bakalářský program, třetí ročník).

Johan Čapek (KDFS), student oboru Filmová studia a Televizní a rozhlasová studia (magisterský program, druhý ročník).

Šimon Kulík (KDFS), student oboru Filmová studia a Televizní a rozhlasová studia (magisterský program, první ročník).

Cena diváků:

Kateřina Klímová (KMU), studentka oboru Muzikologie (bakalářský program, třetí ročník). 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)