Nový Žurnál UP o překonávání překážek skutečných i pomyslných

Foto: Jakub Čermák
Monday 14 February 2022, 7:00 – Text: Ivana Pustějovská

Začíná Akademický týden UP a malý dárek si na tento čas připravila i redakce. Zítra totiž vychází nové číslo našeho univerzitního magazínu Žurnál UP. Jeho spojujícím tématem je překonávání překážek: skutečných i těch pomyslných v našich hlavách.

Hned v úvodním textu se seznámíte s Lucií Pastierikovou a Centrem podpory studentů se specifickými potřebami. Možná vás překvapí šíře podpory, kterou poskytují. A aby to nebyla jen teorie, přidáme i praktické příklady tří studentů. Jak se studuje na UP s poruchou autistického spektra? Jak po mozkové obrně? A jak s bílou holí a vodicím psem? To vše najdete v novém Žurnálu UP.

O překonávání rekordů i vlastních limitů se pak dočtete v rubrice Portrét. Tentokrát představuje muže spojeného s vodou – proděkana FTK, trenéra a také mistra světa v dálkovém plavání Zbyňka Svozila. „Plavání je součást mého životního stylu a myslím, že také díky němu jsem přežil i všechny stresové situace, které přinesly roky ve funkci děkana či proděkana. Když přijdu na bazén a skočím do vody, najednou to ze mě všechno spadne. A když jdu plavat v přírodě, je ten efekt ještě silnější,“ říká emeritní děkan FTK.

Od překážek skutečných se na dalších stránkách magazínu přeneseme k omezením vnitřním. „Ve chvíli, kdy vás ten strach nebo úzkost ochromí a kdy je tak svazující, že vás jakoby přišpendlí k nějakému bodu. Může to být ochromení i ve smyslu fyzickém. Přestanete fungovat, nejste schopna se rozhodnout v běžných věcech typu, co teď, co potom, jestli si oblečete tričko s dlouhým, nebo krátkým rukávem. Tato drobnost všedního dne dosáhne takových rozměrů, že nejste schopna řešit podstatnější věci. Pak je na místě hledat pomoc,“ odpovídá na otázku, kdy se máme se svými strachy obrátit na odborníka, Klára Látalová, přednostka Kliniky psychiatrie LF UP a FN Olomouc. Pokud chcete vědět, jak cvičit mozek a jak s mozkem „zacvičil“ covid, je to čtení pro vás.

Jsou překážky, které vytváříme sami. Rychlým odsudkem bez informací, na první pohled. Ani nevíme, že ubližujeme. Naštěstí se občas objeví někdo, kdo všeobecný názor rozbije. Třeba filmem. Řeč je o dokumentu Nitěnky, který natočili Lukáš Hodis a Evžen Weigl z CMTF spolu s režisérem Lukášem Vojáčkem, absolventem FTK. V magazínu se dozvíte, co je k tomu vedlo a jestli je zaskočil ohlas. Pokud jste ještě neviděli, podívejte se.

Pravidelně v Žurnálu UP představujeme i inspirativní a aktivní studenty a doktorandy. I v tomto čísle je najdete, a tak můžete nalistovat například na příběh mladého právníka Marko Svicevice z Johannesburgu, který urazil na 13 tisíc kilometrů, aby mohl u nás v Olomouci dál vědecky růst. O svou zkušenost z vedení Českého centra v Kyjevě se ve stejnojmenné rubrice podělí Lucie Řehoříková z FF, absolvent PdF Libor Menšík se vás zase pokusí přesvědčit, že dobrovolnictví je sexy, a Lenka Štureková z FZV ukáže, jak je možné propojit odborné psaní o problematice demence s knížkami pro děti.

Ale v novém Žurnálu UP, který bude od zítřka na fakultách, v knihovně ve Zbrojnici, v UPointu a na dalších místech, ale budete si ho moci i stáhnout v souboru PDF zde, toho najdete mnohem víc. Nechybí důležitá věda, objevy, úspěchy jednotlivých fakult ani tipy na zajímavé knížky, filmy nebo muziku z řad akademické obce.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)