Botanici z přírodovědecké fakulty objevili v kaluži v Olomouci dva nové druhy sinic

Foto: Ota Blahoušek
Thursday 11 July 2024, 8:00 – Text: Šárka Chovancová

Dva nové druhy sinic objevili odborníci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v kaluži, která se po vydatném dešti vytvořila v jedné z ulic v Olomouci. Nové druhy vědci pojmenovali Laspinema palackyanum a Laspinema olomoucense. Učinili tak na počest Františka Palackého, k 450. výročí založení Univerzity Palackého a také jako připomínku města Olomouce, na jehož území nové druhy sinic objevili. Na studii mapující výskyt sinic Laspinema v Česku i zahraničí, která obsahuje i nové druhy sinic z Olomouce, se podíleli studenti bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů na katedře botaniky přírodovědecké fakulty. Výsledky byly publikovány v prestižním časopise Journal of Phycology.

Sinice jsou nejpočetnějšími organismy v historii Země. Hrály a stále hrají významnou roli jako producenti kyslíku. Sinice lze nalézt nejen v rybnících a jezerech, ale také v půdách. Vědci z katedry botaniky v rámci vědeckého projektu zkoumají evoluci sinic obývajících půdy po celém světě.  „Dva nové druhy sinic jsme nečekaně objevili ve vzorku odebraném z kaluže přímo v Olomouci. Její dno pokrýval zelený povlak, který signalizoval přítomnost těchto mikroorganismů. Původně jsme pouze chtěli zjistit, jaké druhy sinic kaluž obývají, a narazili jsme na dosud nepopsané druhy,“ řekl Petr Dvořák z katedry botaniky přírodovědecké fakulty.

Identifikace nových druhů sinic ale nebyla jednoduchá. „Analýza tvarů a rozměrů buněk ve světelném mikroskopu nám nepomohla tyto druhy od sebe bezpečně odlišit,“ uvedl. V případě dosud neznámých sinic se totiž jedná o takzvané kryptické druhy, které se vyznačují tím, že nelze najít specifické morfologické znaky, pomocí nichž je lze od sebe odlišit. „Přistoupili jsme tedy k získání kompletní genetické informace pomocí sekvenování DNA pro oba nové druhy. Porovnali jsme získané informace s databázemi a přesně definovali a popsali hranice mezi druhy,“ dodal Petr Dvořák.

Další vzorky sinic vědci z přírodovědecké fakulty sbírali v Česku a Polsku. V laboratoři poté získali jejich genetickou informaci. „Opět jsme porovnali získané informace s databázemi. Zjistili jsme, že i když se původně předpokládalo, že se sinice Laspinema vyskytuje jen vzácně, tak my jsme ji našli téměř na všech kontinentech. A také na velkém množství biotopů od sladkých a slaných vod, mangrovů, až po půdní krusty a kaluže,“ řekl Petr Dvořák.

Počty druhů živočichů a rostlin se pohybují v řádech milionů. Naopak druhů mikroorganismů, mezi které sinice patří, jsou miliardy. Vědcům se ale dosud podařilo identifikovat pouze malou část mikroorganismů „Objevování a popisování diverzity druhů mikroorganismů brání jejich miniaturní rozměry, složitá manipulace v laboratoři a také malý počet vědců, kteří se zabývají studiem diverzity druhů mikroorganismů. Čeká nás tedy ještě dlouhá cesta, než se přiblížíme k popsání všech druhů mikroorganismů,“ doplnil botanik.