Že žáci se zdravotním postižením či znevýhodněním nemusejí sledovat dění v tělocviku zpovzdálí a mohou si užít třeba i lyžařského kurzu, ukazují nová videa Centra APA (aplikovaných pohybových aktivit) fakulty tělesné kultury. Centrum jimi vyzdvihuje příklady dobré praxe z inkluzivní školní tělesné výchovy i volnočasových kroužků zaměřených na aktivní pohyb.
Videa jsou výstupy projektu Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů prostřednictvím rovného přístupu v oblasti pohybové gramotnosti. „Zpočátku našeho projektu jsme naráželi především na příklady nedobré, nebo lépe řečeno horší praxe. Tam, kde byli pedagogové inkluzivní tělesné výchově postojově nakloněni, jsme podmínky pro dobrou praxi pomohli vytvářet. Na druhou stranu školy, které svou činnost v této oblasti zvládaly, se zase nedostávaly k nám, protože nás nepotřebovaly. Postupem času jsme však přesvědčili rodiče, školská poradenská zařízení, ale i samotné školy, že můžeme být prospěšní i jim a že naše projektová činnost je skutečně zaměřená na konkrétní podporu,“ uvedl vedoucí Centra APA a hlavní řešitel projektu Ondřej Ješina.
Zdokumentované příklady dobré praxe se zaměřují mimo jiné na účast žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na školním lyžařském kurzu nebo na začlenění osob s postižením do plaveckého kroužku, který pracovníci Centra APA realizují v Aplikačním centru BALUO a o který je velký zájem. „Zahrnuli jsme jak naše aktivity, tak některé již dříve vzniklé společné pohybové programy. Vážíme si toho, že prezentované školy přijaly naši nabídku spolupráce, která jim snad umožnila ještě hlubší poznání toho, jak inkluzivní tělesnou výchovu realizovat, a také že jsme pro ně mohli být inspirací či impulsem pro budoucí plány a projekty,“ dodal Ondřej Ješina s tím, že snahou je prezentovat vzniklá videa i na metodickém portálu pro pedagogy rvp.cz.
Prozatím jsou videa dostupná na YouTube kanálu Centra APA zde, další příklady dobré praxe v podobě článků lze nalézt na webu centra www.apa.upol.cz.
Tříletý projekt Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů prostřednictvím rovného přístupu v oblasti pohybové gramotnosti, zkráceně nazývaný APIV, bude ukončen letos v létě. Kromě videí příkladů dobré praxe a řady uskutečněných osvětových akcí či odborných událostí budou jeho výstupy také metodické materiály nebo publikace věnující se inkluzivní tělesné výchově.