České školství online. O tom, co se podařilo a co už méně, hovořil pro Universitas Kamil Kopecký

Foto: Milada Křížková Hronová
Monday 4 January 2021, 14:31 – Text: Milada Křížková Hronová

Jak přechod na online výuku zvládlo české školství? O tom, jaká s touto změnou vyvstala bezpečnostní i učitelská rizika a jak na tato rizika umí reagovat učitelé, hovořil Kamil Kopecký, vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty UP v rozhovoru, který poskytl magazínu vysokých škol Universitas.

Podle Kamila Kopeckého problém spočíval už v tom, že nebyly dodržovány základní bezpečnostní standardy, k nimž patří například silné heslo. Často se stávalo, že podle názvu účtu nebylo možné odhalit majitele, sdílelo se i nadměrné množství záznamů z hodin, které obsahovaly osobní údaje dětí. Objevilo se i nové takzvané elektronické zlobení – snaha žáků a žákyň se i v online výuce pobavit, rozbít monotónnost hodiny, otestovat hranice.

„České školství je velmi diverzifikované. Mezi jednotlivými školami jsou často až propastné rozdíly. Proto se i zásadně liší způsoby, jak se s přechodem na distanční vzdělávání – především pak s omezeními spojenými s první vlnou pandemie – vyrovnaly. Některým se podařilo rychle spustit e-learningové vzdělávání, velká část škol však zůstala u prostého týdenního zadávání úkolů, které pak jejich žáci samostatně plnili – často s aktivní spoluúčastí rodičů. V druhé pandemické vlně již byla situace lepší a ve větší části škol začala fungovat jednotná vzdělávací prostředí. Z pohledu technologie se školství přechod podařil. Co však pokulhávalo a stále pokulhává, jsou pedagogické aspekty online výuky. Přestože ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo doporučení, jak online vzdělávání realizovat, řada škol se těmito doporučeními neřídila. Například běžný rozvrh nahrazovala online synchronními hodinami, a to zcela v rozporu se zásadami pro distanční vzdělávání,“ uvedl v rozhovoru Kamil Kopecký, vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace pedagogické fakulty a zároveň vedoucí tamního projektu E-Bezpečí.

Kamil Kopecký se na Univerzitě Palackého zaměřuje na prevenci nebezpečného chování spojeného s využíváním informačních a komunikačních technologií. Věnuje se zejména kyberšikaně, kybernetickému groomingu, kybernetickému pronásledování, online vydírání s využitím intimních materiálů (tzv. sextortion), hoaxům, fake news a dalšímu spamu, sextingu, metodám sociálního inženýrství, problematice sdílení osobních informací prostřednictvím sociálních sítí a dalším nebezpečným komunikačním technikám. Získal Cenu ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole za rok 2020 (psali jsme ZDE). Celý rozhovor je dostupný ZDE. Na vydávání magazínu vysokých škol Universitas se podílí i Univerzita Palackého.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)