ČR se promění v inovační velmoc – napomůže tomu i technické vzdělávání na základních školách

Ilustrační foto: dreamstime.com
Wednesday 9 January 2019, 8:07

Před dokončením je nová strategie Vlády ČR, která se dotýká všech klíčových rezortů. Významnou úlohu při přeměně České republiky v inovačního lídra Evropy bude mj. sehrávat i technické vzdělávání založené na moderních vzdělávacích přístupech.  

Dlouhá léta má Česko v Evropě pověst montovny. Země, kde se vyrábí součástky a díly převážně pro automobily, ale málo tu vznikají nové nápady a technologie (viz Hospodářské noviny). To by se mělo během následujících let radikálně změnit. Přispět k tomu má i proměna vzdělávání, která proběhne v cca následujících dvou letech. Týká se to všech úrovní, včetně základního školství.

Na vzniku nové vládní strategie spolupracuje i doc. Jiří Dostál z katedry technické a informační výchovy PdF UP, který plánované změny komentuje. „Ano, vzdělávání na základních školách je třeba proměnit. Výsledky vzdělávání musí směřovat jednak k rozvoji osobnosti žáka, ale zároveň by získané znalosti a dovednosti měly být využitelné v každodenním životě a umožnit se žákům profesně orientovat. To současné školy příliš nedělají a není tak plně využit veškerý potenciál ukrytý v mladé generaci.“

Česká republika je tradičně průmyslovou zemí, technická odvětví měla vždy vyšší podíl před ostatními. V poslední době se ukazuje jako překážka nedostatek kvalifikovaných lidských zdrojů. „Nejde však o to, vychovávat v rámci všeobecného vzdělávání techniky, ale o objevování technických talentů, a právě to současné školství příliš neumí, jelikož pro to neexistuje dostatečný prostor. Má-li dítě technický talent, není ho kde na školách systematicky podporovat, a tak zůstane mnohdy neobjeven, namísto toho, aby byl dále rozvíjen, a aby takto nadané dítě dále pokračovalo ve studiu technických oborů na středních a vysokých školách“, dodává Dostál.     

S rozvojem technické tvořivosti úzce souvisí moderní technologie. Minulost však ukázala, že samy moderní technologie nestačí. Nestačí mít ve škole 3D tiskárnu, laserové technologie, tablety atp., musíme s nimi smysluplně tvořit, využívat je při řešení technických úloh, jinak výuka sklouzává k povrchnosti a technologie jsou přítomny jen pro (wow) efekt. Problematiky se velmi dotýká tzv. edukační robotika. Naučit děti programovat robota je užitečné, ale opět málo. Podíváme-li se do průmyslu, robot vždy něco řídí, vykonává či ovládá, a to něco se musí navrhnou a vytvořit. Ono i samotného robota je nezbytné zkonstruovat, jelikož se jedná o kyber-fyzický systém.   

Technické vzdělávání bude díky vládní strategii mj. i na základních školách inovováno ve směru k potřebám budoucích výzev. V kontextu tohoto požadavku budou zapotřebí kvalitně připraveni učitelé. To bylo důvodem, proč v loňském roce prošly univerzitou nabízené studijní programy Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání a Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol radikální inovací. Na tyto nově koncipované programy je možné podat přihlášku již v letošním roce a od září začít studovat, viz web katedry. Rovněž jsou v současnosti v akreditačním procesu studijní programy pro učitele z praxe, kteří si chtějí rozšířit svou kvalifikaci o další aprobaci.

Naplňování vládní strategie se bude vyhodnocovat za účastni premiéra každý měsíc. Celou strategii představí její autoři a spolupracovníci v čele s premiérem A. Babišem v únoru na celodenní konferenci v Praze.

PhDr. Pavlína Částková, Ph.D., katedra technické a informační výchovy PdF UP 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)