Desítky dobrovolníků se rozhodly pomoci nemocné holčičce

Na PřF si mohli nechat dobrovolníci ve středu odebrat krev, a zapsat se tak do registru dárců.
Foto: Martina Vysloužilová
Thursday 15 March 2018, 11:00 – Text: Martina Vysloužilová

Osud malé Vilemínky, která bojuje s leukémií a nutně potřebuje vhodného dárce pro transplantaci kostní dřeně, oslovil 186 lidí. Ti nebyli lhostejní a přišli se bez nároku na finanční odměnu zapsat do národního registru dárců. Obětovali nejen svůj čas a pohodlí, ale hlavně dva mililitry krve, která může zachránit život. Akce se konala ve středu na přírodovědecké fakultě pod záštitou jejího děkana Martina Kubaly.

S nápadem vytvořit hromadný odběr vzorků na dvou pracovištích fakulty přišli kamarádi rodičů nemocné dívky. Zburcovali kolegy a vytvořili odpovídající zázemí pro mobilní odběr krve. S náborem a roznášením letáků aktivně pomáhali studenti katedry buněčné biologie a genetiky, kteří byli v den náboru uvolněni z výuky. „Ve světovém registru dárců je přes 30 milionů lidí a ani jeden nemůže Vilemínce pomoci. To je opravdu neuvěřitelné. Napadlo nás proto, že když pracujeme na univerzitě, můžeme se spojit s dalšími kolegy a studenty a zvýšit šanci na dívčino uzdravení,“ shodly se organizátorky pomoci Mária Škrabišová a Anna Kuchařová, které jsou na rodičovské dovolené. Nemocná Vilemínka má dva a půl roku a od roku 2016 se léčí ve Fakultní nemocnici Olomouc. Má za sebou řadu chemoterapií a komplikací, které zhoubnou nemoc provázejí. Její maminka se rozplakala dojetím, když se o akci dozvěděla. „Vůbec jsem nečekala, že by mohlo přijít tolik lidí. Všem moc děkuji za to, že jim není osud Vilči lhostejný,“ svěřila se mladá žena. „Momentálně máme před další chemoterapií a čekáme, co bude dál.“

Transplantaci kostní dřeně absolvuje v České republice ročně několik set pacientů. Pro řadu nemocných představuje tento zákrok jedinou naději na záchranu života. Do Českého národního registru může vstoupit zdravý muž či žena ve věku 18 – 35 let. Dobrovolník tak může změnit osud těžce nemocného člověka, který nutně potřebuje krvetvorné buňky. „Potřebujeme malé množství krve, které je potřeba k vyšetření těch základních typizačních znaků. Tyto transplantační znaky má každý jedinec velmi specifické. Proto je občas problém najít vhodného dárce,“ vysvětlila laboratorní asistentka Jana Turečková z Ústavu imunologie Fakultní nemocnice Olomouc. Registrací se případný zájemce ještě nestává dárcem kostní dřeně, ale je pouze zařazen do databáze pro případ potřeby.

„Dozvěděl jsem se o tom v práci a rozhodl jsem se přijít ještě s kolegou. Rád jsem udělal dobrý skutek,“ řekl Michal Vaďura, který chodí také pravidelně darovat krev. Studentka biochemie Lenka Janalová prozradila, že je to její premiéra. „Přišlo mi jako dobrý nápad někomu pomoci. Když navíc znám konkrétní osud, tak si to ještě více uvědomuji,“ doplnila studentka.

Na Univerzitě Palackého není taková aktivita novinkou. Již loni v říjnu se konal celouniverzitní nábor zájemců v UPointu. Akce s mottem „ Zapište se někomu do života“ tehdy přilákala 198 převážně mladých lidí. „Rádi bychom podobnou akci opět za rok uspořádali. Nejlépe u příležitosti Světového dne dárců kostní dřeně. Inspiroval nás k tomu dnešní velký ohlas a věříme, že se tak dostane do povědomí zejména mladých lidí, protože jejich přítomnost je v registru důležitá,“ doplnila Mária Škrabišová. Více informací o možnostech pomáhat najdete na http://www.kostnidren.cz/.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)