Igráček je plastová figurka a ikonická hračka, současně je to však také studentská grantová soutěž pro doktorandy. S výzkumným projektem zaměřeným na proces učení se praxí u budoucích zdravotníků v ní uspěla také Daniela Javornická, odborná asistentka Ústavu porodní asistence Fakulty zdravotnických věd UP. Její tým, složený ze tří studentek doktorského studia na FZV UP (vedle Javornické dále Renáta Váverková a Eva Prušová), se tak měl možnost zapojit do mezinárodního projektu zaměřeného na bezpečnost pacientů skrze zkušenosti studentů na praxi ve zdravotnických zařízeních.
V rámci Igráčka se doktorandi měli možnost ucházet o grant s projekty, které se přímo netýkají jejich dizertace. „Konkurence byla velká, navíc projekt trvá pouze rok, takže je zde značný tlak na to mít výstup v poměrně krátké době. My jsme se ucházeli o projekt, který by na českou akademickou půdu přinesl výzkum probíhající i v jiných evropských zemích. Jeho kořeny jsou v Northumbria University v Newcastlu. Jde přitom o projekt zaměřený na studenty a jejich zkušenosti na praxích,“ popsala Daniela Javornická.
Projekt SLIPPS (Shared LearnIng from Practice to improve Patient Safety) má své počátky v Anglii, poté převzala dotazník s prostorem pro zcela volný text studentů Itálie, Norsko, Finsko a Španělsko. Po vytvoření schválené jazykové mutace je online dotazník od dubna dostupný také pro studenty v České republice, a to pilotně na FZV UP.
Projekt je zaměřený na pacienta skrze studentskou perspektivu. „Student má čerstvý, nezaujatý pohled. To je podle mě stěžejní – srážka s realitou ve zdravotnictví. Student je osobou zvnějšku, ještě má možnost odstupu. Učí se nápodobou, po letech zažívá částečnou rutinu a nemá už patřičný odstup. Díky tomuto dotazníku má možnost provést vnitřní reflexi toho, čeho byl vlastně na praxi svědkem a co mu to dalo. Jestli by se časem v roli plnohodnotného zdravotníka zachoval stejně, nebo jinak,“ přiblížila Daniela Javornická.
V dotazníku samozřejmě nemají být zaznamenány jen negativní zkušenosti, ale i ty pozitivní, kdy si student řekne: tato situace pro mě byla přínosná a něco jsem si z ní odnesl do budoucna. Pro anglický výraz „learning event“ bylo obtížné najít výstižný ekvivalent v češtině. „Nakonec jsme se shodli na termínu ‚poučná situace‘,“ vysvětlila Daniela Javornická a doplnila, že v rámci Igráčka je cílem kvalitativní analýza prozatím dvou desítek studentských výpovědí. Už na začátku července ji přitom čeká cesta do Newcastlu, kde bude s mentory Northumbria University pracovat na zmíněných analýzách. „Můžeme využít jejich bohatších zkušeností a srovnávat naše a jejich výstupy,“ shrnula.
Více o projektu SLIPPS se dozvíte a zmiňovaný dotazník můžete vyplnit na stránce www.slipps.cz.
Samotný licencovaný projekt má už několik úspěšně publikovaných výstupů a za jeden z nich, pod vedením Alison Steven, získal mezinárodní tým ocenění Veronica Bishop Paper of the Year Award v Journal of Research in Nursing za rok 2020. A právě zakladatelka tohoto inovativního přístupu a projektu Alison Steven společně s Jane Greaves z Northumbria University a proděkankou pro vědu a výzkum a doktorské studium FZV UP Helenou Kisvetrovou mentorují český výzkumný tým pod křídly Igráčka.