Edice Olomoučtí fotografové uspěla na mezinárodním festivalu v Bratislavě

Foto: Libor Galia
Monday 14 November 2022, 8:00 – Text: Tomáš Franta

Představuje osobité fotografy spjaté s olomouckým regionem, kteří svým rukopisem rezonují v mezinárodním kontextu. Cestuje po galeriích v Česku i Evropě a propojuje médium knihy s konceptuálními fotografickými výstavami. A v poslední době sbírá také ocenění. Edice Olomoučtí fotografové, na které spolupracuje Muzeum umění Olomouc (MUO) s Vydavatelstvím Univerzity Palackého (VUP), si nejnověji vysloužila čestné uznání v rámci knižního bienále Středoevropského domu fotografie v Bratislavě.

Soutěž se konala při příležitosti 32. ročníku festivalu Měsíc fotografie, který tradičně opanuje většinu významných galerií a uměleckých prostor v hlavním městě Slovenska.

Mezinárodní odbornou porotu ve složení Jana Hojstričová (Slovensko), Josef Moucha (Česko) a Thomas Licek (Rakousko) oslovil koncept i téma edice Olomoučtí fotografové. Dosud v ní vyšly čtyři svazky představující dílo mistra ženských aktů a portrétů Miloslava Stibora, autentického dokumentaristy Petra Zatloukala, nezaměnitelného avantgardisty Karla Kašpaříka a postmoderního solitéra Michala Kalhouse.

„Ocenění od mezinárodní poroty je pro nás velkým povzbuzením do další práce na edici. Potvrzuje nám totiž, že Olomoučtí fotografové mají mezinárodní potenciál a rezonují daleko za hranicemi olomouckého regionu. Ostatně, to bylo na začátku edice naším cílem – oživit a připomenout umělecký odkaz mnohdy částečně zapomenutých výrazných postav české fotografie,“ říká editorka edice a kurátorka MUO Štěpánka Bieleszová.

Autorský tým nyní pracuje již na pátém svazku edice. Nejnovější kniha Olomouckých fotografů představí dílo osobité fotografky Blanky Lamrové a vyjde do konce roku.

Edice Olomoučtí fotografové se v Bratislavě nepředstavila pouze v rámci soutěže knih. Petr Zatloukal, jemuž je jeden ze svazků edice věnován, totiž ve městě na Dunaji rovněž uvedl výstavu svých snímků s názvem Diskodrom. Zatloukal svými fotografiemi dává nahlédnout za normalizační oponu a odhaluje životy a kratochvíle lidí v sešněrované socialistické společnosti – v případě Diskodromu konkrétně dokumentuje prostředí komunistických diskoték. Výstavu mohou zájemci vidět v bratislavské kavárně Studňa do 22. prosince 2022.

Dvojjazyčná edice Olomoučtí fotografové před nedávnem získala také Cenu Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury. Spolu s doprovodnými výstavami už se kromě Česka představila také na Slovensku, v Maďarsku, v Rakousku či Polsku. Nabízí formálně a vizuálně ucelenou a osobitou řadu publikací, které si kladou za cíl zmapovat a poukázat na mezinárodní význam i potenciál fotografů spjatých s olomouckým regionem. Podrobnější informace naleznete na webu edice photographers.upol.cz.

Výsledky Bienále – súťaž kníh 2022 / Biennial – Book Competition 2022

Kategorie Historická fotografie
1. Alexandr Skalický – Sestup bílé čáry: Konceptuální fotografie 80. let (Jiří Pátek)
2. Fenomén Zbrojovka (Roman Franc)
3. The Photograph and the Love Poem (Orshi Drozdik)

Kategorie Současná fotografie
1. Ewolucja impérium 1988–2022 (Mariusz Forecki)
2. One Day Every Day (Zuzana Pustaiová)
3. Solitude (Barnabás Neogrády-Kiss)

Čestné uznání poroty
Edice Olomoučtí fotografové (4 svazky: Miloslav Stibor, Petr Zatloukal, Karel Kašpařík, Michal Kalhous)

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)