Expertka představila sociální podnikání kanadských studentů

Monica Jako (vlevo), Roman Jurečka z VTP, Linda Lososová z ÚMTM a Vít Dočekal z FF .
Foto: Dominika Knappová
Monday 10 December 2018, 13:00 – Text: Dana Jurková a Dominika Knappová

Co jsou sociální inovace, jak funguje sociální podnikání a je možné se s tímto podnikáním setkat na univerzitní půdě? Lze vytvořit ekonomicky udržitelný byznysmodel, který dokáže přispívat ke společenské změně? Na dotazy zástupců několika fakult Univerzity Palackého při návštěvě Olomouce odpovídala Monica Jako z Torontské univerzity.

„Chci změnit svět. Chci změnit systém. Chci pomáhat lidem. To jsou časté motivace našich studentů, kteří díky zapálení do svého sociálního projektu dokážou překonat bariéry a pracovní nápor, a stát se tak nezávislými a vlivnými osobnostmi naší společnosti. Dělají, co je baví a úspěšně sociálně podnikají,“ uvedla Monica Jako, hlavní konzultantka sociálního podnikání a inovací z Ryerson univerzity v Torontu při návštěvě Univerzity Palackého.

„Na naší univerzitě v centru sociálních inovací Social Venture Zone máme 38 úspěšných projektů, které společensky pomáhají. Ať už se jedná o startup, který vyrábí trička z recyklovatelného materiálu a prodejem zajišťuje snídaně pro děti z chudinských částí Kanady, nebo o projekt kompostování s pomocí speciálního druhu žížal, díky němuž vzniká kvalitní organické hnojivo pro zdravou zeleninu, či o sociální projekt, který pomáhá seniorům snižovat sociální izolaci skrze digitální gramotnost. Spektrum těchto sociálních projektů je opravdu široké,“ popsala Monica Jako.

Sociální podnikání je v české společnosti zpravidla skloňováno s podporováním sociálně či zdravotně znevýhodněných osob či skupin. Jedná se však o jakoukoliv podnikatelskou aktivitu se sociálním dopadem, tedy s pozitivním vlivem na lidskou komunitu. Tou komunitou může být Univerzita Palackého, město, firma, vesnice v Keni či domorodci v Nové Guinei. Podnikatelský základ má podpořit a zajistit, aby byla aktivita udržitelná.

„V Torontu mají velké zkušenosti s motivací studentů i vědeckých pracovníků. Vytvářejí podmínky, které umožňují dotyčným o svých nápadech nejen mluvit, ale poskytují i podporu pro rozvoj,“ řekl Roman Jurečka, ředitel Vědeckotechnického parku Univerzity Palackého, který návštěvu Moniky Jako organizoval společně s Lindou Lososovou z Ústavu molekulární a translační medicíny UP.

„Ve Vědeckotechnickém parku také nabízíme pomoc s rozjezdem podnikání. U nás dostanete mentora, který vás bude celým procesem nastartování sociálního podnikání provázet, poskytne vám odborné konzultace, nabídne prostory pro podnikání a udělí vám rady ohledně financování. Může vás přihlásit na celosvětovou soutěž Oxford Global Challenge. A to je výzva. Rozhodující je v tomto případě se nebát a přijít se poradit,“ povzbuzuje studenty k sociálnímu podnikání Jurečka. „Kanadské zkušenosti v naší nabídce určitě zúročíme. Otevřeni jsme i zpětné vazbě studentů a zaměstnanců UP samotných, pro které jsme tu na prvním místě,“ dodává.

Monica Jako v rámci svého programu navštívila katedru sociologie, andragogiky a kulturní antropologie filozofické fakulty, Centrum vědy a výzkumu fakulty zdravotnických věd, cyrilometodějskou teologickou fakultu a pedagogickou fakultu.

Příklady projektů sociálního podnikání na torontské univerzitě najdete ZDE.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)