Festival MusicOlomouc zahájil svůj desátý ročník

Mondrian ensemble.
Foto: MusicOlomouc
Thursday 11 October 2018, 9:05

V úterý 9. října odstartoval jubilejní 10. ročník mezinárodního festivalu soudobé vážné hudby MusicOlomouc, pořádaný Univerzitou Palackého v Olomouci. Na první den festivalu organizátoři připravili hned dva koncerty a také vernisáž výstavy o MusicOlomouc.

Hlavní program festivalu zahájilo švýcarské kvarteto Modrian Ensemble, které už měli návštěvníci MusicOlomouc možnost slyšet v roce 2016. Tentokrát se čerstvé držitelky ocenění Schweizer Musikpreis 2018 představily v Kapli Božího těla s repertoárem, postaveným převážně na tvorbě současných švýcarských skladatelů jakými jsou Michael Jarrell nebo Martin Jaggi. Nejpůsobivější byla v provedení těchto prvotřídních instrumentalistek kompozice Aprés le silence skladatele Dietera Ammanna, která se vyznačovala až hýřivým zacházením s hudebními motivy. Ty by jinému skladateli vystačily na celou rozsáhlejší skladbu, v případě Aprés le silence se ale tyto překvapivě nosné miniatury bez vzájemných souvislostí střídaly v rychlém sledu jedna za druhou. 

Zajímavé zvukové barvy dosáhla klavíristka Tamriko Kordzaia jak preparací klavíru, tak i hrou na struny klavíru prostřednictvím ozvučných dřívek. Také ostatní nástroje využívaly nezvyklých technik a efektů od bartokovského pizzicata přes houslové dusítko v případě skladby Caprice (IV) bleu. To pro ansámbl Mondrian napsal rakouský skladatel Thomas Wally, který si její provedení v Olomouci osobně vyslechl. Dámské kvarteto dokázalo působit přesvědčivě v častých vypjatě expresivních pasážích i v dronově ambientních plochách a i napodruhé tak v Olomouci jeho členky dokázaly, že patří mezi středoevropskou špičku v oblasti soudobé vážné hudby. 

V rámci prvního dne festivalu MusicOlomouc vystoupilo v Atriu Uměleckého centra Univerzity Palackého také Isang Yun Trio. Navzdory svému názvu se jedná o tuzemské uskupení, které ale podstatnou částí svého repertoáru čerpá právě z díla korejského hudebního skladatele Isanga Yuna, osobnosti s pohnutým životním osudem i osobitým kompozičním rukopisem, postaveným často na propojování hudby východu a západu. Nezvyklé nástrojové složení s nepochybně také renomé jednotlivých členů tria představovalo určité lákadlo: Vilém Veverka - hoboj, Kateřina Englichová – harfa, Petr Nouzovský – violoncello.

Zmiňované hudební propojení východních a západních tradic přinesla už první skladba OstWest Miniaturen Isanga Yuna pro hoboj a violoncello. Asi nejdiskutovanější skladbou večera se ale stala první z pěti světových premiér, které letos festival nabízí: kompozice Forgetting Ravel mladého českého skladatele Iana Mikysky. Ten také skladbu osobně uvedl a doporučil přitom posluchačům nebát se ticha, které nabízí. Provedení Forgetting Ravel mělo opravdu až meditativní charakter a kombinovalo v sobě plochy ticha, střídané s hudebními motivy, které přímo vycházely ze sonáty pro housle a violoncello a klavírního tria Maurice Ravela. Výsledek tak měl blízko k minimalismu a do dosavadní koncepce festivalu možná úplně nezapadal svou konsonantností a posluchačskou vstřícností. Ačkoliv by se dalo mluvit o přehnané délce skladby i o možné „kompoziční lacinosti“, Mikyskovi se nedá upřít, že se zasloužil o jeden z nejvýraznějších bodů celého večera. Ten trio zakončilo opět skladbou Isang Yuna. Tentokrát se jednalo o skladbu Espace II, psanou přímo pro nástrojovou kombinaci violoncello, harfa a hoboj.

Oběma těmto koncertům předcházela prezentace aktuálních publikací členů pořadatelské katedry muzikologie. Symbolickou minutou ticha se zde například uctila památka britského “janáčkologa” Johna Tyrrela, který s olomouckými muzikology před nedávnem spolupracoval na knize Czech Music around 1900 a který zemřel 4. října letošního roku. Tato prezentace proběhla v rámci vernisáže výstavy 10 let MusicOlomouc. Ta prostřednictvím fotografií a propagačních materiálů připomíná dosavadní historii festivalu. Expozice bude v prostorách katedry muzikologie ke shlédnutí po dobu konání festivalu. Další akcí na programu je vystoupení polského perkusionisty Aleksandera Wnuka v Divadle na cucky už v neděli 14. října.

Petr Šrajer, student katedry muzikologie FF UP 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)