Chcete strávit osm večerů se soudobou hudbou? Neváhejte a využijte nabídku osmnáctého ročníku olomouckého festivalu Opera Schrattenbach. Jeho součástí je i slavnostní koncert při příležitosti 450. výročí vzniku olomouckého vysokého učení, na němž Moravská filharmonie Olomouc uvede ve světové premiéře skladbuTemplum Honoris.
Hudební přehlídku zahájí 10. listopadu Endymio, neobarokní opera na antický námět o sličném mladíkovi, kterému bohové zajistí nesmrtelnost. Uskuteční se ve Slavnostním freskovém sále Fakultní ZŠ Komenium a MŠ Olomouc. Většina z programové nabídky festivalu se však uskuteční v Uměleckém centru Univerzity Palackého. Například v Kapli Božího Těla si zájemci budou moci poslechnout v české premiéře skladbu Andrewa Schultze Darkwell, která se zabývá tmou, vnímáním, bezvědomím a emocemi. Zazní v provedení Martina Smutného, Kateřiny Ochmanové a Ensemble Damian. Do Kaple Božího Těla zve i hudební skladatel a zároveň prorektor Univerzity Palackého Vít Zouhar z katedry hudební výchovy pedagogické fakulty, a to na svou zvukovou hru o hledání rovnováhy mezi správným, opravdovým a možným s názvem Roz Ja Snění či na souborné provedení postminimalistických skladeb Prosvítání, 6 klavírů, Zvlněná hladina.
V Komorním sále Uměleckého centra nabídne David Hrbek rozhovor s Robertem Israelem, americkým skladatelem, který žije na Moravě. Bude se hovořit na téma Hudba k němým filmům a během večera se nabídnou i ukázky z jeho filmové hudby. Největší událostí festivalu však bude koncert, který 17. listopadu zazní k 450. výročí vzniku olomouckého vysokého učení v olomoucké Redutě a na němž se posluchač bude moci vůbec poprvé zaposlouchat do nové orchestrální svity Templus Honoris (psali jsme zde).
„S Vítem Zouharem, kolegou z katedry hudební výchovy, se snažíme dramaturgii festivalu koncipovat jako představování soudobých hudebních novinek, které ale nenavazují na avantgardní proud vážné hudby. Jednoduše řečeno, dáváme přednost postmoderní hudbě, která se vrátila k tonalitě a prosté souzvukové harmonii. Proto asi nepřekvapí, že se ve větším počtu objeví na festivalu naše skladby,“ uvedl za přehlídku Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy PdF UP. Jeho široký záběr od komponování přes pedagogickou a badatelskou činnost až k dirigování a režii dokladuje velké množství ceněných skladeb i významné počiny v oblasti hudebního divadla, stejně jako kritické edice staré české hudby. V programu festivalu Opera Schrattenbach 2023 nabídne vůbec poprvé své oratorium Ekotoalety, vzniklé na libreto Jaroslava Svobody. Má se vyjadřovat k důležitým současným tématům prostřednictvím alegorie o zdánlivě dokonalém civilizačním výdobytku – moderní kanalizaci.
„Když jsem před časem koupil vysloužilou zemědělskou usedlost, abych měl kde uskladnit kostýmy, rekvizity a divadelní scénu, napadlo mě, že bych ji mohl přebudovat na kulturní podnik, divadlo, ateliér, depozitář apod. V objektu, kravíně, ale není kanalizace a je situovaný tak, že by její dobudování znamenalo obrovské náklady. Začal jsem přemýšlet, jak řeší odpady například v zemích, kde jsou skály, fjordy, řídké osídlení, nebo prostě v krajině, která tenhle ‚luxus‘ neumožňuje zbudovat, a přišel jsem na kompostující záchody, jež jsou docela běžné v severských státech. V rámci hledání informací jsem narazil i na expresivní článek Jaroslava Svobody o ekotoaletách. Právě ten se stal východiskem pro hudebně dramatické dílo stejného názvu. Pokud bych kravín nekoupil, nikdy bych se nezamyslel nad tím, jak je stávající kanalizace a systém odvádění odpadu pitnou vodou šílený, neekologický, neekonomický a neetický,“ popsal vznik nového díla Tomáš Hanzlík.
Zdůraznil přitom, že nové oratorium Ekotoalety tedy není nějakou recesí, ale angažovaným dílem. „Kanalizace je jedním z neřešených problémů, který asociuje mnohem širší okruh ekologických otázek, na něž musíme reagovat, pokud nechceme naši planetu a tím i sebe samotné zlikvidovat,“ dodal. Libreto oratoria je podle něj tvořeno i parafrázemi myšlenek Josepha Jenkinse z knihy Lidský hnůj, citátem z Bídníků Victora Huga i několika souvisejícími myšlenkami politologa Petra Robejška. Hudebně je napsané v postminimalistickém repetivním stylu, navazujícím na komorní opery Krvavá pavlač, Voda a vzduch a Poklad Arkádie.
Přehlídku soudobé hudby uzavře 4. prosince David Vlček, mladý skladatel a stipendista akademie MenArt a zároveň vítěz skladatelské soutěže ZUŠ 2023. V Kapli Božího Těla UC UP zazní jeho sólové i komorní kompozice, které pro srovnání doplní skladby jeho pedagožky Hany Švajdové. Během večera vystoupí i žáci a učitelé ZUŠ „Žerotín“ Olomouc.
Festival Opera Schrattenbach 2023 pořádá Tvůrčí centrum Olomouc ve spolupráci s Ensemble Damian a katedrou hudební výchovy PdF UP. Více o festivalu zde.