Filip Krejčí z pedagogické fakulty složil pro Olomouc znělku

Repro: Žurnál Online
Friday 30 September 2022, 8:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Téma pro Olomouc. Nová znělka, kterou pro město Olomouc složil Filip Tailor, občanským jménem Krejčí, z katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého. Znělku nahrála Moravská filharmonie Olomouc.

Jak zachytit co nejvíc z identity Olomouce a nepřesáhnout jednu minutu? Právě o to se snažil Filip Krejčí z katedry hudební výchovy PdF UP, který pro město složil znělku. Olomouc chce jejím prostřednictvím zastřešovat důležité události.

Hudba Filipa Krejčího, kterou vložil do nové znělky, odkazuje na vlastenectví, hanácký folklor, kulturní a vojenskou historii města i olomoucký orloj. 

„Olomouc je sice v srdci Hané, řadu let však byla vojenskou pevností a ona regionální kultura, která je zásadním odrazem lidské identity, se tak dlouho formovala na venkově. Snažil jsem se ve znělce zaznamenat všechny tyto souvislosti, které se podle mě dnes už značně slévají a vytvářejí unikátní harmonii,“ uvedl Filip Krejčí. Nabídku složit znělku pro Olomouc vnímá jako velkou poctu. „Chci věřit, že se uchytí a zapíše do kulturních dějin města,“ dodal.

Skladatel, hudebník a pedagog Pedagogické fakulty UP má k Olomouci velmi vřelý vztah, přestože se narodil jinde.

„V Olomouci jsem od svých pěti let, a i když rád poznávám nová místa, jako aktivní hudebník hodně cestuji, tak se vždycky rád vracím. Olomouc vnímám jako skutečný domov. Přirostla mi k srdci,“ doplnil autor nové znělky. Zdůraznil, že jeho vztah k městu samozřejmě se znělkou souvisí. Je totiž přesvědčen, že k tomu, aby byla hudba autentická, musí dát autor dílu nejméně dvě ingredience – své srdce, tedy emoce, city, a také své dovednosti, jinými slovy technicko-racionální stránku věci.

 „Hudební formu skladby, jakož i použitý takt a členění motivů definuje číslo tři. Tento jev je odkazem nejen ke Svaté Trojici, dominantě Horního náměstí a památce UNESCO, ale všeobecně k církevní historii města a zdejšímu arcibiskupství a barokní hudební sémiotice, která často používala číslo tři jakožto symbol Boží trojjedinosti,“ vysvětlil skladatel s tím, že se ve znělce snažil jak o reflexi mimohudebních milníků v historii města, tak o reflexi hudební tvorby Antonína Dvořáka, Gustava Mahlera, Petra Junka a řady dalších skladatelů, kteří Olomoucí prošli.

Mgr. Filip T. Krejčí, Ph.D., hudební skladatel, interpret a pedagog na katedře hudební výchovy PdF UP. Odborně se zaměřuje na nonartificiální hudbu: progresivní rock, komplexní hudební analýzu, hudbu a počítače, aranže skladeb, baletní korepetici, improvizaci a kompozici. Je autorem řady odborných textů i příspěvků na konferencích, ale i hudby k řadě divadelních inscenací a členem několika kapel. Je spoluzakladatelem a v současné době místopředsedou olomouckého Hudebního Institutu a hudebně účinkuje v Moravském divadle. V hudebně-populární skupině Natálie Tichánková & 4Good se věnuje autorské tvorbě, koncertuje i se skupinou Jamr's.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)