Finále soutěže Czech Envi Thesis 2024 ovládla diplomová práce z UP o plýtvání v menze

Eliška Stříbrská.
Foto: Archiv Czech Envi Thesis
Tuesday 3 December 2024, 14:30 – Text: (mz, UJEP)

Finále soutěže Czech Envi Thesis 2024, které se letos uskutečnilo na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, opět ukázalo talent studentů, kteří se zabývají environmentálními tématy. S diplomovou prací Plýtvání jídlem v menze: případová studie Univerzity Palackého v Olomouci zvítězila absolventka PřF UP Eliška Stříbrská.

Celkem 46 přihlášených prací z 11 vysokých škol a 22 různých fakult demonstrovalo široký záběr soutěže i zájem mladé generace o řešení aktuálních ekologických problémů. Vítězná práce se zabývala analýzou množství potravinového odpadu v menzách UP a navrhla konkrétní opatření ke snížení plýtvání, jako jsou úprava objednávkového systému, různé velikosti porcí či zavedení znovupoužitelných obalů. Výsledky ukazují, že strávníci jsou odpovědní za více než polovinu veškerého odpadu a že nejvíce se plýtvá přílohami, zejména bramborami a rýží.

„Ve svém životě jsem vždy dbala na to, abych neplýtvala jídlem. Od středoškolských let jsem brigádně pracovala v restauracích a kavárnách a velmi mě trápilo, kolik jídla se při výrobě a prodeji pokrmů vyhodí. Ve své diplomové práci se chtěla zaměřit tedy na plýtvání potravinami v jídelnách a menzách, o němž se nemluví tak často jako o plýtvání v domácnostech,“ řekla Eliška Stříbrská při finálové prezentaci.

„Eliška Stříbrská přistupovala k práci od začátku velmi poctivě a systematicky, což toto ocenění jen potvrzuje. Její diplomová práce představuje příklad kvalitního propojení teoretické rešerše a praktického výzkumu, zahrnujícího analýzu dat menzy, dotazníkové šetření mezi strávníky a pozorování přímo v provozu. Výsledkem jsou návrhy opatření ke snížení potravinového odpadu. Přestože některé výsledky nejsou jednoznačné nebo okamžitě realizovatelné, jiné mohou univerzitě pomoci na cestě k větší udržitelnosti,“ uvedl vedoucí práce Miroslav Syrovátka z katedry rozvojových a envrionmentálních studií PřF UP. 

Na druhém místě skončil David Chytil z Univerzity Karlovy, jehož diplomová práce zkoumala odpovědnost korporací za emise skleníkových plynů z hlediska lidských práv. Třetí příčku obsadila Bernadeta Baroková, rovněž z Univerzity Karlovy, která se zabývala environmentálním populismem na Slovensku.

Letošní ročník přinesl novinku v podobě stáží pro finalisty u partnerů soutěže. Absolutním vrcholem je možnost stínování ministra životního prostředí, což finalistům umožní získat unikátní vhled do procesu tvorby environmentální politiky. Kromě finanční odměny je součástí soutěže i zapojení finalistů do podcastu Czech Envi Thesis, který je dostupný na Spotify a přináší rozhovory o aktuálních environmentálních tématech.

Organizátoři zároveň vyzývají všechny studenty, kteří plánují v příštím roce psát závěrečnou práci na environmentální téma, aby se do soutěže přihlásili. „Czech Envi Thesis je jedinečnou příležitostí, jak ukázat své výsledky veřejnosti, navázat kontakty s odborníky a získat podporu pro další rozvoj své práce. Pokud máte ambice a chuť něco změnit, neváhejte se přihlásit,“ vzkazuje Jan Macháč za tým organizátorů.

Soutěž je organizovaná pod záštitou ministra životního prostředí

Další informace najdete na www.czechenvithesis.cz.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)