Geoinformatici se zaměřili na optimalizaci výuky i její přechod do online prostředí

Foto: archiv PřF UP
Friday 28 July 2023, 12:00 – Text: Šárka Chovancová

Na optimalizaci výuky geoinformatiky a možnosti jejího přechodu do digitálního a online prostředí se během dvou let zaměřili odborníci z katedry geoinformatiky Přírodovědecké fakulty UP, z Norwegian University of Science and Technology, Technische Universität Wien, University of Turku a Ruhr-Universität Bochum. Kromě zefektivnění samotného přechodu a nalezení nejlepších praktik či nástrojů pro implementaci metod do online/digitální vysokoškolské výuky se projektový tým zaměřil i na studentské vnímání změn ve výukovém procesu.

„Pandemie covidu-19 urychlila přijímání nových technologií a způsobů, které můžeme využít nejen ve výuce geoinformatiky, ale i geověd obecně. Klasická výuka, zejména její praktická část, je ale velmi obtížně nahraditelná. Během pandemie zaznamenali všichni partneři projektu úbytek zájmu či pozornosti studentů během online výuky. Do virtuálních výměnných pobytů a letní školy jsme proto zakomponovali metody, techniky i digitální nástroje tak, aby byl student stále vtažen do tématu. Jednalo se o krátká sériová edukační videa, tzv. nuggets (malé bloky výukových aktivit), gamifikaci nebo virtuální realitu,“ uvedl hlavní řešitel projektu Vít Pászto.

V rámci projektu byli studenti začleněni do tvorby lecture designs. „Na dvou letních školách pracovali v mezinárodním týmu na optimalizaci toho, jak by ideálně měla vypadat výuka geoinformatiky s využitím nových metod a nástrojů. Aktivity byly zaměřeny na tři oblasti výuky, které byly nejvíce postiženy pandemií covidu-19. Na praktickou výuku v laboratoři, demonstraci funkcionality fyzických přístrojů, jako jsou 3D tiskárna nebo dron, a terénní exkurze a praktika. Výsledkem bylo zjištění, že kompletní přechod na distanční výuku není vhodný pro vyučující ani studenty. Geovědy totiž například ve srovnání s mnoha humanitními obory stojí na kontaktní výuce. I tak by se ale nové možnosti pro zefektivnění distanční výuky měly využívat, zejména pokud se jedná o teoretické části kurzu,“ doplnil Vít Pászto.

Do projektu DigiGeo se zapojilo přes čtyřicet studentů z celé Evropy. „Neocenitelnou a u nás často nedoceněnou stránkou tohoto typu Erasmus+ projektů je konfrontace s realitou v jiných zemích a sdílení zkušeností napříč evropskými univerzitami. A v oblasti geověd si na Univerzitě Palackého vedeme velmi dobře. Je ale klíčové dívat se do zahraničí a být aktivní v internacionalizaci na vysokých školách,“ dodává Vít Pászto.

Veškeré výsledky a výstupy projektu budou dostupné na webových stránkách projektu nebo v platformě výsledků programu Erasmus+. Projekt DigiGeo byl podpořen z grantu programu Erasmus+ č. 2020-1-CZ01-KA226-HE-094425.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)