Týdenní stáž v CATRIN-CRH Univerzity Palackého absolvovaly dvě studentky Biskupského gymnázia ve Žďáru nad Sázavou. Škola pobytem Vanessu Vernerovou a Danielu Sobotkovou odměnila nejen za jejich zájem o biologii, ale i aktivitu při organizování školních akcí. Dívky, které váhají mezi kariérou vědkyně či lékařky ocenily, že měly možnost blíže se seznámit s prací výzkumníků. Návštěvu by rády zúročily přípravou seminární práce.
„Nabídku jsme dostaly od naší učitelky biologie. Řekly jsme si, proč to nezkusit. Sama se nemohu rozhodnout, zda mám studovat medicínu, nebo přírodní vědy. Proto jsem si chtěla ověřit, co vědecká práce obnáší, a udělat si o tom obrázek. Představovala jsem si, že vědci pracují spíše o samotě uzavření v laboratořích a pracovnách, což by mi nevyhovovalo. Ale nakonec jsem byla velmi překvapená. Když jsem viděla, jak se zde v týmech komunikuje a jak je vše propojené. Uvědomila jsem si, že by to mohlo pro mě být,“ uvedla Vanessa.
Výzkum rostlin, jejich reakce na vnější či vnitřní stresy nebo tematika genetických modifikací rostlin studentky zaujaly. Postupně poznaly práci většiny výzkumných skupin CATRIN-CRH. Seznámily se s mnoha aspekty vědecké práce, účastnily se teoretických a praktických ukázek metod z oborů automatizované fenotypizace rostlin, molekulární biologie, entomologie, biochemie, analytické chemie a fytochemie. „Seznámily jsme se s laboratořemi, výzkumem v jednotlivých týmech i jejich propojením, vyzkoušely jsme si například práci s automatickou pipetou a některé jednoduché pokusy. Jsem ráda, že nám všechno podrobně vysvětlili, a pokud by to bylo možné, rády bychom v souvislosti s touto stáží napsaly ve třetím ročníku seminární práci,“ řekla Daniela, která ohledně budoucího povolání řeší stejné dilema jako její kamarádka.
Obě jsou za první zkušenost svého druhu vděčné. Jak potvrzují, pomohlo jim to mimo jiné pochopit některé souvislosti. „Samozřejmě jsem i dřív věděla o klimatických změnách, ale až teď mi došlo, jak velké dopady to může mít na rostliny, a tudíž i pro zajištění dostatku potravin,“ doplnila Vanessa.
„Za důležité považuji, že se studentky pohybovaly v mezinárodním vědeckém týmu, měly možnost poznat realitu vědecké práce, k níž patří i nutnost komunikovat v anglickém jazyce. Jsem přesvědčen, že tato stáž prohloubila zájem studentek o biologické vědy a motivovala je k další práci vedoucí k úspěšnému přijetí na vysokou školu, na obor s biologickým zaměřením,“ řekl vedoucí stáže Lukáš Spíchal z CATRIN.
Stáž byla organizovaná za podpory projektu Kraje Vysočina IKAP II – Učíme se ze života pro život 2.