Hodiny práce na případech ze života, i tak se učí právo

Ve Studentské právní poradně se řeší případy ze života.
Foto: Gabriela Knýblová
Thursday 28 December 2017, 8:00 – Text: Eva Hrudníková

Pokud by Univerzita Palackého vyhlásila soutěž o pracoviště, kde je nejvíce práce odvedené dobrovolně a bezplatně – jako služba veřejnosti, pak by jedním z kandidátů na vítěze mohla být Studentská právní poradna (SPP) při právnické fakultě.

Do soutěžní přihlášky by si totiž mohla zapsat velmi zajímavá „pro bono“ čísla: za letní semestr minulého akademického roku odpracovalo 41 studentů 1346 hodin, za tento zimní semestr pak 32 studentů odpracuje zhruba na 1050 hodin.

Odpracovat znamená řešit reálné případy klientů, kteří vyhledají její pomoc. „Výsledkem práce našich studentů je právní analýza. Případ rozeberou a informují klien­ty o tom, jaké mají možnosti, nebo naopak jaké povinnosti jim ze vzniklé situace vyplývají,“ přiblížila Veronika Tomoszková, vedoucí Centra pro klinické právní vzdělávání, pod které SPP spadá.

Budoucí právníci pracují v poradně pod dohledem zkušených supervizorů. V tuto chvíli je jich dvanáct, z toho šest advokátů, tři asistenti soudce. „Udržujeme si minimálně poloviční podíl supervizorů praktiků. Chceme, aby poradna byla v porovnání s praxí maximálně autentická,“ vysvětlila Veronika Tomoszková. K tomu napomáhají i vnitřní předpisy poradny, včetně etického kodexu, kterými se studenti musejí řídit. Než do poradny naskočí, musejí také absolvovat povinné dovednostní předměty a speciální workshopy.

SPP není, jak by se na první pohled mohlo zdát, „jen“ pro bono aktivitou právnické fakulty. Je významnou aktivitou výukovou. Jako povinně volitelný předmět si ji zapisují posluchači 3. ročníku a vyšších ročníků. Klientům v ní ale pomáhají i studenti jiných předmětů: Spotřebitelské právní kliniky, Administrativně právní kliniky a Kliniky práva a podnikání. „Posluchači naší fakulty si mohou klientské právní kliniky zapsat po dobu až šesti semestrů. Jsou ale i tací, kteří se k nám vracejí a pracují v poradně bez nároku na kredity,“ dodala Veronika Tomoszková. Do letošního akademického roku vstoupila poradna s novinkou. Je v ní zapojena desítka posluchačů 1. ročníku.

A co studenty na práci v poradně láká? „Poradna je asi nejjednodušší cesta, jak se dostat při studiu k praxi, k prvnímu skutečnému klientovi. Člověk si tady nepřipadá tak pod tlakem, jako kdyby měl pracovat v advokátní kanceláři. Navíc si velmi vážím, že můžu být součástí této služby veřejnosti,“ řekla Karolína Svobodová. Její spolužačka ze 3. ročníku Zuzana Holišová přiznává, že práce v poradně je časově i odborně náročná. „Je skvělé, že na rozdíl od stáží v advokátních kancelářích je nám svěřen celý případ komplexně. Chtěla jsem se naučit pracovat s klientem, ptát se, propojit teorii s praxí.“

Studenti pracují ve dvojicích a za semestr řeší maximálně pět případů. Poradna upřednostňuje klienty nemajetné. Nejčastěji si pro rady chodí senioři a většina poskytnutých rad je z oblasti občanského práva.

Řekli o SPP

„Chci požádat o vyslovení uznání vašim dvěma studentům. Zcela profesionálně vypracovali právní posudek k mému složitému a zastaralému případu.“

VS, klient SPP

„Děkujeme olomoucké právnické fakultě za poradenství, které poskytují její posluchači. Skvělý přístup, skvělá práce. Oběma studentům, se kterými jsme spolupracovali, přejeme mnoho úspěchů ve studiu a bohatou profesní kariéru.“

1. FC Viktorie Přerov

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)