Akademický senát UP na svém posledním jednání přijal usnesení, podle kterého jeho ekonomická komise zahájí kontrolu hospodaření centrálních jednotek, které nemají vlastní kontrolní orgán. Kontrola se týká roku 2023. Podrobnosti v rozhovoru s předsedou Ekonomické komise AS UP Vítem Procházkou.
Proč se Ekonomická komise AS UP zabývá hospodařením centrálních jednotek?
Jde o standardní kontrolní činnost, kterou nám v souvislosti se schvalováním rozpočtu UP ukládá Statut UP. Je potřeba si uvědomit, že zatímco hospodaření fakult je velmi těsně sledováno fakultními orgány a senáty, centrální jednotky oponenturu ve svém hospodaření nemají. Přitom se jedná o téměř 300 milionů korun, tedy o rozpočet několika menších fakult UP.
Je jedním z důvodů i to, co zaznělo na AS UP, že senátoři chtějí lépe porozumět fungování jednotlivých pracovišť?
V zásadě sledujeme tři cíle: ekonomický, organizační a politický. Z ryzího ekonomického hlediska neočekáváme zásadní zjištění, protože naše instituce je pravidelně auditovaná. Organizace ekonomických procesů jednotlivých úseků a centrálních jednotek je věc jiná. A z politického pohledu jsme veřejná vysoká škola hospodařící s veřejnými prostředky. Je bytostně důležité, abychom tak činili hospodárně, spravedlivě a moudře. Je to signál společnosti, ale i dovnitř akademické obce.
K čemu tato zjištění budou sloužit?
Věříme, že ke zkvalitnění procesů uvnitř UP. Ale také k otevření debaty o nastavení vztahů fakult a centrálních jednotek a RUP – jaké procesy se mají podporovat (a financovat) centrálně, co má být (a v jaké míře) na fakultách. Příkladem může být prezentace UP navenek.
O květnovém jednání AS UP jsme podrobně psali zde.