Katedra psychologie chystá PhD Existenci s podtitulem Nekonečno v psychologii

Repro: Žurnál UP
Friday 26 January 2018, 7:50 – Text: Milada Hronová

V Uměleckém centru UP se v příštím týdnu uskuteční osmý ročník PhD Existence: česko-slovenské konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. S podtitulem Nekonečno v psychologii se psychologové budou věnovat různým možnostem aplikace psychologie ve výzkumu i v různých oblastech života. Konferenci pořádá katedra psychologie FF UP a účastní se jí víc než stovka zájemců.

Do Olomouce přijedou domácí i zahraniční odborníci z psychologie či příbuzných oborů, mladí vědci, studenti i návštěvníci z řad odborné veřejnosti. Pro řadu lidí se konference „PhD Existence“, která ve dvou paralelně probíhajících sekcích nabídne přednášky, workshopy a řadu posterů, stala zajímavou příležitostí k diskuzi.

„Pokud bych měla shrnout náplně jednotlivých sekcí, určitě se objeví téma závislostí, rizikového chování dospívajících, vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami i další témata z oblasti klinické psychologie a psychodiagnostiky,“ řekla Lucie Viktorová z katedry psychologie FF UP.

Letošní novinkou konference bude podle Viktorové část, která se bude zabývat kognitivními omyly. Půjde o chyby v lidských úsudcích, ke kterým dochází na základě předsudků či stereotypů nebo na základě nedostatku informací či omezené kapacitě paměti.

„Například když vám někdo popíše svou sousedku jako nenápadnou, tichou, sečtělou, pořádnou a spíše zdrženlivou a zeptá se, zda je sousedka knihovnice nebo účetní v bance, statistická pravděpodobnost říká, že by člověk měl odpovědět, že je účetní v bance. Většina lidí však zvolí odpověď knihovnice, protože popis ženy mnohem víc zapadá do obrazu knihovnice, a to bez ohledu na to, že knihovnic je na světě výrazně méně než účetních. Jiným příkladem může být přesvědčení hráčů o tom, že když vyhráli jednou, musí se jim to podařit i podruhé. I přesto, že se jedná o náhodné jevy. Lidé neumějí sami od sebe zacházet se statistikou a pravděpodobností, zvlášť při velkých číslech. Z toho vznikají různá chybná přesvědčení a často i rozhodnutí,“ dodala Lucie Viktorová.  

I letos nabídne konference zajímavé hosty. Martina Hřebíčková z Psychologického ústavu AV ČR představí ve své prezentaci s názvem O psychologickém výzkumu, a jak v něm uspět výzkumy stereotypů v kontextu pětifaktorového modelu osobnosti. Na základě osobních zkušeností shrne zásady pro přípravu a realizaci psychologických výzkumů, které obstojí v mezinárodní konkurenci. Přidá navíc i recept, jak by doktorandky a doktorandi měli postupovat, aby připravili kvalitní dizertaci. „Těším se nejen na přednášku Martiny Hřebíčkové, ale i na přednášky Tomáše Fürsta z PřF UP o tom, jak špatné pohnutky a nevhodná matematika podkopávají výzkum, a jak strojové učení změní svět. Zajímavé určitě budou i přednášky z praxe Dalibora Klíče ze společnosti Google o aplikaci psychologie či dokonce psychodiagnostiky při cílení reklam na internetu. Poslechnu si i Bořivoje Trejbala, ředitele české pobočky Emirates airline, který bude hovořit o využití psychologických poznatků v marketingu světových aerolinií,“ doplnila Lucie Viktorová. Katedra vydá z konference sborník, který předloží k indexaci v systému Thomson Reuters. Na konferenci se lze ještě registrovat ZDE. 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)