Když téma „sport pro rozvoj“ propojuje univerzity mezi kontinenty

Kampus FURG.
Foto: archiv SŠ
Thursday 7 September 2017, 15:21

Říká se, že náhody neexistují. I přesto může za začátek spolupráce české Univerzity Palackého (UP) a brazilské Federal University of Rio Grande (FURG) náhoda anebo vášeň pro téma „sport pro rozvoj“. Díky ní si teď mohou s podporou programu ERASMUS+ studenti i pedagogové obou vzdělávacích institucí vyměňovat vzájemné zkušenosti.

Vše začalo v roce 2016 seznámením dvou kolegů zajímajících se o stejné téma „sport pro rozvoj“, na konferenci ISSA (International Sociology of Sport Association) v Budapešti. Tam se vyučující z Katedry rozvojových a environmentálních studií (KRES) Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého Simona Šafaříková, která působí i na fakultě tělesné kultury (FTK), dala do debaty s pedagogem z Federální univerzity v Rio Grande v Brazílii, Billy Graeffem. Ten se věnuje prostorovým a teritoriálním vztahům a souvislostem v kontextu velkých sportovních událostí, jako je např. fotbalové mistrovství světa nebo letní olympijské hry. Z iniciativy  doktorky Šafaříkové došlo k navázání spolupráce mezi oběma univerzitami s podporou programu ERASMUS+ (mezinárodní kreditová mobilita KA 107 – spolupráce s mimoevropskými univerzitami).

První úspěšná návštěva Olomouce

V dubnu 2017 doktor  Graeff navštívil poprvé Olomouc, aby se na FTK UP připojil k dvanácti vyučujícím z různých koutů světa v rámci International Teaching Week. Pro studenty na FTK vedl přednášku i workshop na téma sportovních megaakcí a jejich vlivu na místní společnost – Dopady olympijských her v Riu na Brazílii. Podobně zaměřenou prezentaci s důrazem na místní rozvoj měl také v rámci předmětu Rozvojové příležitosti Latinské Ameriky na Katedře rozvojových a environmentálích studí na PřF UP.

Billy o své první zkušeností s výukou na české akademické půdě říká: „Bylo pro mě výzvou přijet do země, kde se mluví komplikovaným jazykem, v němž se neumím vyjadřovat. Moje obavy sa ale rychle rozplynuly, neboť všíchni mladí lidé tu mluví plynule anglicky a workshopy na půdě UP probíhaly bez problémů.“ Co sa týká výzkumu, měl dr. Graeff možnost potkat se s několika pedagogy a doktorandy nejen na půdě Přírodovědecké fakulty, ale hlavně Fakulty tělesné kultury UP, a teď už dohromady pracují na společných tématech budoucích projektů. Kontakty mezi jeho domovskou latinskoamerickou a partnerskou českou univerzitou se budou do budoucna určitě ještě prohlubovat.

Na konci června měla také možnost poprvé navštívit Olomouc v rámci tzv. „staff meeting“ na půdě UP pracovnice oddělení zahraničních vztahů z FURG, Karina Molina. Svůj pobyt si hodně pochvalovala, s českými kolegy sdílela své zkušenosti z mezinárodní spolupráce a nabírala nové, především v rámci programu ERASMUS+.

Osobní prohlubovaní spolupráce v Rio Grande

Začátkem léta odcestovala Dr. Simona Šafaříková z KRES na svou první pracovní cestu do Brazílie, aby osobně prohloubila slibnou spolupráci a potkala se s lidmi z Rektorátu a z Oddělení zahraničních vztahů. Na brazilské FURG také vyučovala. V červnu prednášela na Pedagogickém institutu na sportovní katedře metody kvalitativního výzkumu v praxi pro tamější bakaláře. Rýsuje se také možná výzkumná spolupráce na ICHI (Institut humánních věd a informací) a ICEAC (Institut ekonomických a administrativních věd a účetnictví).

Simona o svém pobytu na půdě FURG hovoří: „Pobyt v Rio Grande pro mě byl obrovským přínosem a výzvou zároveň. Učila jsem totiž ve španělštině s nádechem portugalštiny, naštěstí jsme si se studenty rozuměli. Měli velice zajímavé dotazy na situaci v Evropě a také konkrétně v ČR. Někteří studenti by v budoucnu rádi přijeli na semestr studovat do Olomouce.“

Jako první student z Olomouce (konkrétně z FTK) odjel na stáž do Rio Grande už na jaře doktorand Jiří Mališ. Stáž na FURG trvala 3 měsíce a Jiří na ní vzpomíná takto: „Jako student jsem navštívil několik lekcí doktora Alana Knutha. Vyučovací hodiny byly vedeny ve velice přátelském duchu a o živou diskuzi mezi studenty a učitelem nebylo nikdy nouze. Lekce nejsou striktně vedeny frontálním výkladem a nemají tak silně strukturovaný obsah, učitel často pokládá otevřené otázky a studenti jsou zvykli diskutovat. Sám jsem měl také možnost učit semestr filozofii sportu. Z mých studentů jsem měl pocit, že jsou obzvláště v etických tématech více ovlivnění spiritualitou. Další zajímavá diskuze byla na téma kriminalita, která je na evropské poměry v Brazílii velmi vysoká. Díky kulturním rozdílům jsem byl sám často díky početným dialogům obohacen a nové zkušenosti mě přiměly přemýšlet o probíraných tématech z jiné perspektivy.“

Božena M. Baluchová, Simona Šafaříková

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)