Kühnův smíšený sbor představil české i norské skladatele

Kühnův sbor pod dirigenským vedením Marka Vorlíčka na festivalu MusicOlomouc.
Foto: Petra Kožušníková
Monday 10 October 2016, 13:10

Recenze - V pořadí již pátý koncert 8. ročníku festivalu soudobé hudby MusicOlomouc se konal v neděli 9. října v sále Reduty Moravské filharmonie. V podání Kühnova sboru pod dirigentským vedením Marka Vorlíčka zazněly skladby českých i skandinávských autorů.

Vokální koncert rozezněl v neděli večer sál olomoucké Reduty.

V lidovém tónu

První skladba Gurale (2006) olomouckého autora a zakladatele festivalu MusicOlomouc Jana Vičara, naladila diváky na lidovou notu. Jak sám skladatel poznamenal, inspirací se mu stal goralský popěvek „Ej, gurale, něbičše še!“ Vedle fantastického propojování a míchání hlasů melodicky podpořených houslemi to byly bicí, které skladbě dodaly zemitý ráz.

Následující dílo poodkrylo zcela jiné inspirace. O crux (1978) norského autora Knuta Nystedta kombinuje renesanční polyfonii a harmonické postupy 20. století. V provedení Kühnova sboru lze především ocenit náročné disonance a výrazné dynamické kontrasty, které soubor předvedl.

Po stopách mořských monster

Cyklus De monstris marinis (2015) textově odkazuje na středověký bestiář Tomáše z Cantimpré. Jan Ryant Dřízal s lehkou nadsázkou zhudebnil šest částí v duchu starých forem, avšak pod vlivem tvorby soudobých hudebníků Veljo Tormise, Meredith Monk či Björk. Hudební vyobrazení větru, cvrlikání ptáků či lidského smíchu cyklus oživily, stejně jako sopránové sólo v předposlední části De Luligine.

Zhudebněný Shakespeare

Druhou polovinu programu otevřel Sonnet No. 76 (2005) pro baryton a sbor Alfreda Jansona. Skladatel, inspirován melodicko-rytmickou stránkou Shakespearova sonetu, postavil sólistu do role pěveckého recitátora, zatímco sbor text dekonstruuje a několikrát se navrací k úvodnímu slovu „Why“. Barytonista Petr Svoboda si velmi dobře poradil s deklamačně vedeným sólovým partem, zatímco sbor bravurně gradoval napětí až k vrcholu skladby na opakujících se slovech „ever the same“.

Básnickou předlohou byla podnícena také skladba předposlední. Kouzla (2015) Miloše Orsona Štědroně hudebně reflektují čtyři krátké básně Ivana Blatného, z nichž poslední udává název celé kompozice. Cyklus je dle autora „spojením poetismu, surrealismu a nádechu tajemna“.

Requiem bez smrti

Celý koncert završilo Requiem (1992) Zdeňka Lukáše, skladatele, s jehož kompozicemi se posluchači měli možnost seznámit již v předchozích ročnících festivalu. Ač je requiem mší za zemřelé, Lukáš se při zhudebňování textu záměrně vyhýbal slovu „smrt/morte“. Skladba svými kontrastními částmi působila dojmem naděje, míru a zároveň pompéznosti. Kratší část Dies Irae, které si Kühnův sbor vybral za svůj přídavek, se stala příjemnou tečkou celého večera.   

Pozvánka na premiéru

Následující koncert festivalu proběhne v pondělí 10. října v Atriu Uměleckého centra Univerzity Palackého od 22 hodin. Posluchači se mohou těšit na premiéru skladby Chata v Jezerní kotlině Františka Chaloupky provedenou seskupením Dunami Ensemble. V návaznosti na koncert proběhne přednáška s Františkem Chaloupkou, a to v úterý 11. října v 16:45 v posluchárně Roberta Smetany v Uměleckém centru UP.

Barbora Kubečková, katedra muzikologie FF UP

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)