Ladislav Korotvička ví, jak na zubní kaz

Ladislav Korotvička v ordinaci v Aplikačním centru BALUO.
Foto: Gabriela Knýblová
Saturday 1 February 2020, 8:00 – Text: Martin Višňa

Jedni si ho pamatují, jak při prohlídkách lámal zubní kartáčky, jinými je za to, co dělá v oblasti prevence, veleben. Pod hlavičkou jím vedené organizace Arak probíhá už celé desetiletí každoroční stomatologická konference, řada osvětových programů nebo soutěž v záchranářských dovednostech. Ladislav Korotvička zkrátka není běžný zubař. Jeho portrét nabídlo v rubrice Absolvent aktuální číslo magazínu Žurnál UP.

Na lékařské fakultě promoval v roce 1975, první praktické zkušenosti poté sbíral na vojně při ošetřování chrupu vojáků. Po návratu do civilu proslul jako ten, co dětem ničí zubní kartáčky. „Polovinu kartáčků jsem při prohlídkách zlomil a pak rodičům vysvětloval, že to už nebyla funkční pomůcka. Od té doby jsem hodně změkl. Když ale dnes vidím, jakými roztřepenými kartáčky si někteří čistí zuby, ptám se, jaký mají počítač nebo mobil. Na těch totiž lidem často záleží víc,“ říká zubař, který zastával i funkci okresního ordináře, tedy odborného garanta pro dětské zubaře na Olomoucku.

U zubního kartáčku Češi podle Ladislava Korotvičky myšlením zamrzli. Přitom stomatologie se za posledních třicet let nebývale rozvinula, ať už se to týká vybavení ordinací, nových technologií, možností volby materiálu nebo nabídky pomůcek pro péči o chrup. „Před sametovou revolucí nebylo možné až tak preferovat estetickou stránku jako dnes, kdy je estetika velmi důležitým aspektem a zuby jsou naší vizitkou. Dnes je mnohem více možností, ovšem zároveň se rozevírají pomyslné nůžky mezi těmi, kteří jsou na mzdovém minimu, a těmi, kteří si mohou dovolit například bělení zubů nebo keramické fazety,“ uvádí.

Co se týká systému, olomoucký zubař pozitivně vnímá, že si Česká stomatologická komora vybudovala silnou pozici a určila se pro stomatologii pravidla. Na druhou stranu nešťastným krokem podle něj bylo zrušení pravidelných školních preventivních prohlídek. Dvakrát ročně nyní k zubaři nechodí ani polovina školou povinných dětí.

Ladislav Korotvička (* 1952) 
Absolvent oboru Stomatologie na lékařské fakultě, zubní lékař, zakladatel neziskové organizace Arak, autor a organizátor preventivních programů nejen v oblasti orálního zdraví. Působí také jako externí učitel, vzdělává studenty lékařské fakulty nebo SZŠ a VOŠz Emanuela Pöttinga v Olomouci. Po práci se stará o koně, zálibou je také rybaření, houbaření, jachting či lyžování. Podílí se i na organizaci sportovních a kulturních akcí.

Svou pozornost tak Ladislav Korotvička upřel i mimo vlastní ordinaci. Společně se Zdeňkem Hamříkem a Michalem Kalmanem z fakulty tělesné kultury a dvěma kolegy zubaři založili před deseti lety obecně prospěšnou společnost Arak zaměřenou na prevenci v oblasti ústního zdraví coby součást zdravého životního stylu. Arak znají luštitelé křížovek jako označení pro rýžovou pálenku, jde však i o synonymum pro Salvadoru perskou. „To je strom, jehož větvičky a kořeny používali už staří Babyloňané k čištění zubů. Miliony lidí je používají dosud. A protože prevence je základ, kořen medicíny, přišlo nám to pojmenování symbolické,“ vysvětluje.

S pilotním projektem Mandala se záhy do škol rozjely dentální týmy, jejichž členy byli i studenti lékařské fakulty. Hravou formou během prvního roku seznámily se zásadami péče o chrup na 1500 dětí. A nezůstalo jen u školáků. Arak se zaměřil i na edukaci zubních lékařů, také budoucích učitelů, když ve spolupráci s pedagogickou fakultou vznikl céčkový předmět Základy preventivní stomatologie pro pedagogy. Významnou aktivitou se stala soutěž školních týmů v záchranářských dovednostech Arakiáda nebo mezinárodní konference Víme, jak na zubní kaz.

„Výjimečná je konference tím, že se na ní potkávají zubní lékaři, studenti zubního lékařství, dentální hygienistky i sestry, dříve také zubní laboranti. Během deseti let vyrostla do uznávané velké události, na které v souhrnu vystoupilo na 250 přednášejících, mimo jiné i ze Švýcarska, Švédska nebo USA. Jako její prezident jsem se ale rozhodl po deseti letech skončit. Chci se věnovat především přípravě akcí ke Světovému dni ústního zdraví, kterým je 20. březen. Na konferenci totiž už víme, jak na zubní kaz, ale je potřeba to předávat dál lidem,“ podotýká Ladislav Korotvička.

Dbát chce zejména na originalitu. „Česká stomatologická komora byla oceněna za pořádání preventivních akcí jako nejlepší na světě, my v Olomouci podle prezidenta komory Romana Šmuclera patříme k nejlepším organizátorům v republice. Je to ale ocenění za četnost, takže ještě přidáme na kreativitě. Přemýšlím o zubní párty,“ prozrazuje.

Při plánování se může opřít o spolehlivý a nadšený tým i o bohaté zkušenosti a kontakty. Před lety byl například u založení občanského sdružení Credo, při kterém vznikla škola pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Podílel se na organizaci různých sportovních a kulturních akcí, dělal třeba kurátora výstav česko-australskému malíři Václavu Ježkovi von Thienfeld. Sám vyřezával plastiky a vyráběl šperky ze dřeva v kombinaci s kovem. A dost možná by některá akce mohla být pro­dchnuta westernem, protože velkou zálibou Ladislava Korotvičky jsou koně.

Mimochodem i jeho potkal v životě nějaký ten zubní kaz. „Mám i implantáty. To je hřích mládí,“ říká. Na druhou stranu si kdysi jeden zub vytrhl sám před zrcadlem...

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)