Laureátem Ceny Platformy CEFRES se stal Tomáš Jirsa z FF UP

Cenu platformy CEFRES převzal Tomáš Jirsa z FF UP na Velvyslanectví Francie v Praze.
Foto: archiv TJ
Wednesday 20 September 2017, 7:55 – Text: Milada Hronová

Tomáš Jirsa z Filozofické fakulty Univerzity Palackého získal prestižní francouzsko-českou cenu. Cenu platformy CEFRES obdržel za studii s názvem Reading Kafka Visually: Gothic Ornament and the Motion of Writing in Kafka’s Der Proceß,“ publikovanou v impaktovaném časopise Central Europe.

Tomáš Jirsa, literární teoretik a komparatista působící na Filozofické fakultě Univerzity Palackého získal Cenu Platformy CEFRES udělovanou za nejlepší vědecký článek v oboru společenských a humanitních věd. Ocenění je součástí Ceny Jacquese Derridy (Prix Jacques Derrida), které Velvyslanectví Francouzské republiky ve spolupráci s Karlem Janečkem uděluje za významné počiny v humanitních disciplínách.

 „Ocenění pro mě znamená celou řadu věcí. Vzhledem k tomu, že ho se mnou obdržela etablovaná socioložka za práci o postkoloniálních urbánních studiích a doktorand antropologie za historickou stať na téma českých přehlídek tělesné jinakosti, je to pro mě vstřícný důkaz, že porota složená z renomovaných odborníků dává bádání o umění a literatuře stejnou šanci, jako mají empiričtější a dnes podstatně progresivnější obory, jakými jsou sociologie či antropologie,“ řekl Tomáš Jirsa. Rád dodává, že ocenění, které převzal z rukou laureáta Nobelovy ceny za chemii Jeana-Marie Lehna, patří nejen jemu, ale i Univerzitě Palackého, neboť právě ta mu umožňuje naplno se věnovat mezioborovým projektům.

Jirsova oceněná studie vychází z klíčové kapitoly jeho dizertační práce s názvem Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu (2012) zkoumající texty Franze Kafky, Rainera Marii Rilka, Samuela Becketta i dalších. Ukazuje, že ornament funguje jako teoretický koncept, který umožňuje chápat literární text z hlediska jeho vizuality, performativity a pohybu. Jirsa oceněnou studii publikoval v roce 2015.

„Snažím se dokázat, že navzdory přežitým, dodnes však převládajícím, definicím je ornament v kulturních dějinách něčím mnohem víc než pouhou dekorací. Není to přídavná ozdoba či vnější okrasa, ale tvořivá figura, jejíž význam nespočívá v tom, co zobrazuje, ale v tom, jakým způsobem se pohybuje, jaké myšlení provokuje a jaké smyslové i afektivní účinky produkuje,“ dodal literární teoretik z Univerzity Palackého.

Tomáš Jirsa, literární teoretik, komparatista a překladatel působící na FF UP se zabývá vztahem vizuálních umění a moderní literatury, teorií médií, tématem afektivity a estetikou videoklipu. Od října 2016 působí jako výzkumný pracovník na FF UP. Dlouhodobě zde spolupracuje s katedrou divadelních a filmových studií, kde spoluorganizoval filmový festival AFO, koordinoval projekty zaměřené na propojení univerzitního prostředí s filmovým průmyslem a podílel se na vedení mezinárodního projektu Re-prezentace minulosti. Během postgraduálního studia absolvoval stipendijní pobyty na University of California, Los Angeles a Université Sorbonne-Paris a v letech 2015 a 2017 obdržel výzkumné stipendium v Mezinárodním centru pro výzkum kulturních technik a filozofii médií ve Výmaru (IKKM). Doktorát získal v Ústavu české literatury a komparatistiky na FF UK, kde v letech 2012 – 2016 vyučoval. Je autorem dvou odborných knih Fyziognomie psaní: V záhybech literárního ornamentu (2012) a Tváří v tvář beztvarosti: Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře (2016). Své mezioborově zaměřené studie publikuje u nás i v zahraničí.


Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)