Medaile pro Petru Šobáňovou, proděkanku pedagogické fakulty

Za koncipování unikátního oboru Muzejní a galerijní pedagogika dostala Petra Šobáňová, proděkanka PdF UP Pamětní medaili Univerzity Palackého.
Foto: Ondřej Moučka
Wednesday 18 April 2018, 7:30 – Text: Milada Hronová

Petra Šobáňová, proděkanka pro rozvoj a vnější vztahy pedagogické fakulty, převzala Pamětní medaili Univerzity Palackého. Dostala ji za koncipování unikátního oboru Muzejní a galerijní pedagogika. Ocenění obdržela v úvodu jednání Vědecké rady PdF UP z rukou Libuše Ludíkové, děkanky fakulty.

„Velmi si ocenění vážím. Patří nejen mě, ale i mým kolegům, kteří se na vzniku oboru podíleli a podporovali jeho rozvoj na naší fakultě,“ řekla Petra Šobáňová, proděkanka pedagogické fakulty. K tomu, že medaili získala právě ona, přispěl i Vlastislav Ouroda, náměstek pro řízení sekce kulturního dědictví ministra kultury, který přínos tohoto studijního oboru pro rozvoj české muzejní pedagogiky vyzdvihl. V dopise, který poslal před nedávnem děkance fakulty, ocenil i pomoc Petry Šobáňové při přípravě zápisu nové profese „edukátor v kultuře“ do Katalogu prací ve veřejných službách a správě. Vedení fakulty si uznání od náměstka ministra kultury, jakož i zásluh proděkanky Petry Šobáňové velice váží, neboť studijní obor Muzejní a galerijní pedagogika je v českém vysokém školství zatím unikátem, a profiluje tak Pedagogickou fakultu Univerzity Palackého vůči ostatním pedagogickým fakultám.

„Vznik nových věcí doprovázejí většinou obtíže. A i když má edukace v kultuře, zvláště muzejní a galerijní, v České republice dlouhou tradici a je plně srovnatelná se zahraničím, trvalo skoro třicet let, než došlo k legislativnímu posunu ve vnímání profese. Těší mě, že právě naše odborné a vzdělávací aktivity pomohly rozvoji muzejní a galerijní pedagogiky v ČR a věřím, že tuto oblast bude naše fakulta dále rozvíjet. Kulturně historické dědictví je tím, co utváří naši identitu, nese paměť naší společnosti a ukazuje nám užitečné historické paralely a stálé hodnoty lidského společenství,“ dodala Petra Šobáňová. 

Právě připomínání hodnot je podle proděkanky Petry Šobáňové spojené s budováním oboru Muzejní a galerijní pedagogika. Na katedře výtvarné výchovy pedagogické fakulty se intenzivně pěstuje už víc než deset let, v podobě samostatného akreditovaného studia pak od roku 2012. Již v období po roce 1989 se v ČR pozvolna etablovaly profese muzejní a galerijní pedagog, respektive edukátor v kultuře, neexistoval ovšem studijní obor, který by na ně připravoval. „Olomoucký obor Muzejní a galerijní pedagogika dnes slouží jako model kvalifikačního optima pro muzejní pedagogy v České republice. Jeho existence je důležitým opěrným bodem pro další rozvoj edukace v kultuře,“ zdůraznila oceněná proděkanka.

Navazující magisterský studijní program Edukace v kultuře připravuje edukátory pro uplatnění v paměťových a kulturních institucích a institucích, které zachovávají a rozvíjejí kulturní dědictví.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)