Na 250 účastníků přijelo, aby zjistilo, jak AI mění advokacii a právo

Konference se konala v aule právnické fakulty 11. dubna. Fotogalerie: Josef Polehňa
Wednesday 16 April 2025, 12:00 – Text: Eva Hrudníková

Umělá inteligence, digitalizace a automatizace jsou témata, která táhnou. I v právu. Potvrdila to konference Future Legal 2025: Jak AI mění advokacii a právo, kterou organizovala olomoucká právnická fakulta se svými partnery. Na akademickou půdu přilákala na 250 účastníků, většinu z právní praxe.

Cílem odborného setkání bylo účastníkům na praktických příkladech ukázat umělou inteligenci použitelnou a využitelnou v právní praxi. Pořadatelé rozdělili konferenci do čtyř tematických bloků – AI jako realita dnešní advokacie, Využití AI v prostředí advokátních kanceláří, AI – Regulace a veřejná správa a AI ve vědě a právním vzdělávání. „Podařilo se nám získat přednášející z advokátních kanceláří a institucí, které umělou inteligenci používají každodenně a mají přehled o současných trendech. Externisty doplnili odborníci z naší fakulty, kteří mají co říct k AI ve vědě a v právním vzdělávání,“ uvedl za pořadatele Daniel Pospíšil, advokát, který zároveň působí na katedře klinického právního vzdělávání a rozvoje profesních dovedností PF UP. Pro účastníky si připravil příspěvek nazvaný Umělá inteligence jako součást moderní advokacie.

Za fakultu konferenci zahájil Ondrej Hamuľák, proděkan pro vědu a výzkum. „Vítám vás na olomoucké právnické fakultě, jsem rád, že jste k nám přijeli v tak hojném počtu. Naše fakulta se intenzivně věnuje problematice právních aspektů umělé inteligence a digitalizace obecně, a to jak ve svých výzkumných aktivitách, tak v rámci vzdělávacího procesu. Jedním z důkazů je i to, že jsme od prvního dubna tohoto roku zřídili specializovaný Institut pro právo a pokročilé technologie. Také například pracujeme na modernizaci studijních programů, tak aby se AI postupně dostávala do jejich obsahů,“ řekl proděkan zaplněné aule. Podle něj může umělá inteligence práci právníků výrazně zefektivnit, posunout dál a zlepšit, ale právníky nenahradí. Sám potom odpoledne vystoupil s příspěvkem Automatické právní bádání? Proměna role právního vědce v době AI.

Mezi přednášejícími byli také například Jakub Dohnal, advokát, řídící partner advokátní kanceláře ARROWS, který se výrazně podílel na organizaci celé konference, Ondřej Lichnovský, advokát, specialista na daňové právo, nebo Petr Kohout, právník z Krajského úřadu Středočeského kraje.

V publiku se sešel zajímavý mix právníků, advokátů, státních zaměstnanců, akademiků a studentů z České republiky a Slovenska. „Během více než šestihodinové cesty vlakem do Olomouce jsem netušila, že ta opravdová jízda začne až na právnické fakultě. A byla to jízda raketová. Děkuji za nadupané příspěvky plné praktických ukázek a vizionářských nápady,“ zhodnotila advokátka Lenka Mačkaľová, která se těšila, až doporučené nástroje a postupy vyzkouší. Konferenci za více než zdařilou označil i Luděk Plachký, advokát a absolvent PF UP, který se vrátil na fakultu po pěti letech. „Pořadatelé skvěle propojili svět právní praxe a svět akademický. Fakulta ukázala, že jde s dobou. Navíc jsem tu potkal spoustu známých a inspirativních kolegů. Atmosféra byla velmi podnětná,“ dodal.

Konference Future Legal 2025: Jak AI mění advokacii a právo, která se konala na PF UP 11. dubna, má svou webovou stránku. Podpořili ji advokátní kancelář ARROWS, advokát Daniel Pospíšil a Advokátní asociace pro AI.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)