Vyhledávaným suvenýrem z návštěvy Olomouce se v tomto létě stala turistická známka Univerzity Palackého. V univerzitním informačním centru a obchodě UPoint na Horním náměstí se během prázdnin prodalo už téměř dvě stě kusů těchto známek.
Turistická známka UP se na trhu objevila na začátku léta. Vyrobila ji rýmařovská společnost Turistické známky s. r. o. Kulatá, dřevěná, vypalovaná plaketka má na jedné straně obrázek portálu rektorátu, na straně druhé pak logo UP. Prodává se exkluzivně pouze v UPointu za 35 korun. „Zájem o známku je velký. Zastavují se u nás pro ni lidé z celé republiky, oblíbený suvenýr je to často pro rodiny s dětmi,“ řekla Věra Judasová z UPointu.
Tam si pro svou turistickou známku přišla i Pavla Dudová. „Turistické známky sbírám už od svých sedmnácti let. Touto zálibou jsem nakazila své rodiče a později i svého manžela. Myslím, že to, že i historická vzdělávací instituce může být brána jako turistický cíl hodný zařazení do sbírky, je pro známky velmi zajímavým zpestřením,“ dodala sběratelka.
Právě historické objekty, v nichž univerzita sídlí a které jsou často vyhledávány návštěvníky města, rozhodly o tom, že známka vznikla. Rýmařovský výrobce totiž usoudil, že například někdejší jezuitský konvikt nebo bývalá Tereziánská zbrojnice jsou natolik atraktivní turistické cíle, že si univerzita vlastní známku zaslouží.
Turistické známky jsou v České republice oblíbeným sběratelským suvenýrem, který slouží jako památka na návštěvu zajímavého místa. Jsou ze dřeva a zachycují motivy hradů, zámků, historických sídel, přírodních i technických památek nebo vrcholů hor. Rýmařovská společnost vydává jak výroční turistické známky, tak prémiové. Nejvíce jich je ale v kategorii číslovaných, těch už je více než 2430, přičemž známka Univerzity Palackého má pořadové číslo 2398.