Nejlepší motivací je vidět, jak naše věda opravdu pomáhá lidem

Testování dítěte s pomůckou Tetrecom
Foto: Ondřej Moučka
Thursday 4 March 2021, 8:00 – Text: Milada Křížková Hronová, Ondřej Moučka

Chtěli, aby jejich vědecké výsledky mohli využívat učitelé, žáci i široká veřejnost. To byla asi největší motivace dvou týmů Pedagogické fakulty UP, která je vedla k přihlášení projektu Proof-of-Concept v rámci programu TA ČR Gama 2. Kam se oba týmy v prvním roce posunuly a čím je projekt Proof-of-Concept a spolupráce s Vědeckotechnickým parkem UP obohatily?

První tým vyvíjí Tetrecom. Jde o pomůcku pro logopedy a speciální pedagogy, která včas dokáže vyhodnotit obtíže ve čtení, psaní, počítání a porozumění v rozvoji rané gramotnosti.

„Oproti stávajícím metodám umí Tetrecom okamžitě a cíleně odhalit silné i slabé stránky klientů,“ přiblížila náplň projektu Renata Mlčáková z Ústavu speciálněpedagogických studií. Podle ní prošel projekt za prvních devět měsíců řešení dynamickým vývojem.

„První tři měsíce jsme ověřovali, co pedagogové, logopedi, rodiče a další partneři chtějí. Dostávali jsme od nich cenné informace, které nám pomohly přesně zaměřit projekt. V následujícím půlroce jsme tak mohli nejen vytvořit beta verze softwaru Tetrecom spolupracující s eye tracking zařízením, ale také otestovat více než sedmdesát žáků a získat přes pět set datasetů,“ dodala. Pokrok byl v prvním roce projektu podle ní natolik intenzivní, že o produkt již nyní projevují zájem nejen školy a firmy, ale i ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, které už dokonce zvažuje podporu pilotního testování.

„Pro nás je však největší motivací to, že pomáháme dětem. Ne teoreticky, ale tváří v tvář, i když je to občas náročné. Díky projektu můžeme dělat, co nás baví a naplňuje,“ dodala Renata Mlčáková.

Druhý vědecký tým pedagogické fakulty se věnuje pedagogům, kteří hledají atraktivní formy výuky. Vyvíjí aplikaci ZEDA, která žáky formou hry motivuje k získávání nových informací přímo ve městě a přírodě.

„Oproti školní výuce přináší aplikace možnost pracovat s moderními trendy vzdělávání a technologiemi, které motivují studenty k seberozvoji. V rámci prvních tří měsíců řešení projektu jsme si upřesnili zadání a navázali spolupráci nutnou pro zdárné dokončení projektu. Pětašedesát škol se chce přímo zapojit do testování. Takový pozitivní ohlas nás mile překvapil a zároveň motivoval pustit se do řešení s mnohem větší vervou,“ uvedl Štefan Chudý z Ústavu pedagogiky a sociálních studií.  

Oba projekty nacházejí u vedení Pedagogické fakulty Univerzity Palackého velkou podporu a podle Vojtecha Regece, proděkana pro vědu, výzkum a doktorská studia, jsou pro fakultu prestižní záležitostí. „Ceníme si každého týmu, který se o projekty TA ČR Gama 2 uchází. Ty úspěšné budeme určitě podporovat v jejich řešení,“ shrnul. 

Proof-of-Concept je unikátní typ projektů, který slouží k praktickému ověření, jak na výsledky výzkumu reagují jejich budoucí uživatelé. Podle Petra Kubečky, manažera projektu Gama 2 z Vědeckotechnického parku UP, spočívá řešení těchto projektů v dopracování již probádaných výsledků do podoby akceptovatelné pro uživatele.

„Výhoda spočívá v tom, že finanční zdroje jsou Univerzitě Palackého již přiděleny, a řešení projektů tak může začít prakticky okamžitě po odsouhlasení projektů Radou pro komercializaci, tedy jen pár týdnů po odevzdání přihlášky. Na každém projektu spolupracuje s vědeckým týmem i business developer, který má na starosti správné zacílení na potřeby budoucích uživatelů,“ řekl.

Více informací a podporu k projektům poskytne Filip Auinger z Ústavu pro výzkum a vývoj PdF UP. Projekt lze ještě přihlásit do 11. března 2021. Více informací k přihláškám ZDE.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)