Novou hmatovou hru připravili odborníci z katedry experimentální fyziky

Foto: Ota Blahoušek
Tuesday 4 July 2023, 12:00 – Text: Šárka Chovancová

Logické myšlení, prostorovou představivost, postřeh i manuální zručnost pomůže rozvíjet nejen nevidomým a slabozrakým lidem nová hmatová hra, kterou pomocí 3D tiskárny vytvořili odborníci z katedry experimentální fyziky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. Unikátní trojúhelníkové domino zaujme děti i dospělé. Magnetická hmatová hra bude nabídnuta školám vzdělávajícím nadané děti i školáky se specifickými potřebami učení.

„Klasické domino je logická hra založená na kombinačním myšlení. Naše trojúhelníkové domino má podobný základ a je vhodné pro všechny věkové kategorie. Nejmladším dětem zábavnou a hravou formou dodá jistotu při řešení různých příkladů a rozvíjí jejich logické myšlení. Starší děti si díky této hře mohou osvěžit své některé geometrické schopnosti a znalosti ve zcela nových souvislostech. Dospělí si zase mohou vytvářet svá nová hrací pravidla,“ řekla Jana Slezáková z katedry experimentální fyziky PřF UP.

Trojúhelníkové domino se skládá z dvanácti shodných rovnostranných trojúhelníků oranžové barvy a z šesti různých nekonvexních rovinných útvarů, které mají zelenou barvu. Hra díky tomu umožňuje podle jedné ze šesti daných předloh vymodelovat prostorový útvar v rovině. Hráči mohou vnímat změnu útvaru, jeho rozměr a strukturu. Každý dominový modul trojúhelníkového tvaru je ve svých rozích opatřen jedním reliéfním znakem – hmatovým bodem. Těchto znaků je celkem šest, přičemž jeden z modulů v jednom rohu obsahuje znaky dva. Úkolem hráče je správně vybrat devět z dvanácti dominových modulů a sestavit z nich domino podle zelené předlohy. Trojúhelníky k sobě přiléhají vždy stranami s identickými znaky. Jednotlivé dominové moduly mají na bocích magnety, které zajistí jejich stabilitu při skládání do požadovaných tvarů.

„Dominové moduly lze využít u mladších žáků ve výuce základních vlastností a vztahů některých rovinných útvarů v rovině. Hra je také vhodná pro nevidomé žáky. Trojúhelníkové domino navíc může přispět k procvičení řady myšlenkových dovedností a vytvářet pružnější pracovní vztahy mezi žáky,“ dodala Jana Slezáková.

Nová hra byla konzultována s předsedou olomoucké odbočky Sdružené organizace nevidomých a slabozrakých Janem Příborským, který ji také testoval. Trojúhelníkové domino si pochvaloval. Navzdory poměrně široké nabídce her pro nevidomé se podle něj jedná o unikátní hru, o kterou bude mezi uživateli velký zájem.

„Ocenil zejména to, že se jedná o magnetickou hru vhodnou pro pobavení, ale současně podporující logické myšlení. Líbilo se mu také barevné kontrastní provedení jednotlivých herních prvků. Kladně hodnotil magnetické provedení jednotlivých modulů, díky kterému tvary poskládané podle předlohy drží pohromadě,“ doplnila Jana Slezáková.

Hru Trojúhelníkové domino lze objednat na jana.slezakova@upol.cz. Na výrobě hry (3D tisk) se podíleli Martin Ochmann, Petr Novák a Vítězslav Heger. Grafický návrh zajistil Christo Kirkelovski. Jedná se o druhou hru, kterou odborníci z katedry experimentální fyziky PřF UP, připravili. První hra – trojúhelníkové puzzle – slouží jako pomůcka při výuce geometrie na základních i středních školách a pomáhá nevidomým a slabozrakým dětem lépe pochopit základní zákonitosti geometrie.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)