O Den fascinace rostlinami v botanické zahradě byl velký zájem

Děti se dozvídaly nové informace zábavnou formou.
Foto: Martina Šaradínová
Friday 19 May 2017, 15:00 – Text: Martina Šaradínová

Nové informace o rostlinách a nutnosti jejich ochrany si odnesli návštěvníci Dne fascinace rostlinami, který se uskutečnil ve čtvrtek v Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. Hravou formou se příchozí seznámili například s jedovatými druhy rostlin nebo chorobami, které rostliny trápí. S odborníky hovořili i o tom, proč je nutné chránit deštné pralesy.

Hned dva stánky pro návštěvníky připravila katedra botaniky. Zatímco jeden z nich byl věnovaný zejména jedovatým rostlinám, ve druhém se děti i dospělí seznamovali s nemocemi rostlin. „Naše oddělení fytopatologie se zabývá chorobami rostlin, proto jsme připravili ukázky nejběžnějších nemocí, s nimiž se lidé mohou setkat například i na svých zahrádkách. Kromě obrázků jsme nachystali i živé položky a vzorky pro pozorování mikroskopem,“ uvedla Barbora Mieslerová z katedry botaniky.

Pracovnice Oddělení genetických zdrojů zelenin, léčivých rostlin a speciálních plodin Výzkumného ústavu rostlinné výroby (VÚRV), které je součástí Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum, prověřily nejen znalosti, ale i čich návštěvníků. „Zájemci poznávali například libeček, levanduli, kopr nebo skořici či hřebíček. Ani pro starší školáky to nebylo vždy jednoduché,“ poznamenala s úsměvem Ivana Doležalová z VÚRV.

Nejmenší děti z mateřských škol si potrápily hlavičky u obrázků základních druhů ovoce a zeleniny. Vyzkoušely si i poznávání semen zelenin, obilovin či luskovin. „Tyto děti mají radost třeba z toho, když rozpoznají hrách, rýži nebo fazole. Pro ty starší jsme měly další semena a plody, včetně ukázek exotického ovoce, léčivé rostliny a koření v zeleném stavu i sadbu zelenin,“ doplnila Doležalová.

K netradičnímu poznávání rostlin posloužily i fotografie Hany Martínkové z Laboratoře růstových regulátorů. Na snímcích zachytila různé části rostlin v detailech.

Již tradičně se ke Dni fascinace rostlinami připojil i ČSOP Arion. „Ve svém stánku prezentovali program na ochranu deštných pralesů, a to v kontextu s využíváním palmového oleje. Návštěvníci se s problematikou seznamovali hravou formou a navíc si mohli potisknout tričko motivem orangutana, což je jeden z druhů, který kvůli pěstování palmy olejné v poslední době hodně trpí,“ uvedl vedoucí zahrady David Cigánek, který si pochvaloval připravený program, pěkné počasí i vysokou návštěvnost akce. 

Pravidelně do botanické zahrady míří školáci z olomoucké ZŠ Nedvědova. V sedmém ročníku začínáme probírat botaniku, takže nám zdejší návštěva pěkně souvisí s učivem. Děti se mohly seznámit i s jedovatými rostlinami a pod mikroskopem zkoumaly choroby rostlin. Je to určitě zpestření výuky, rostliny zde vidí ´naživo´. V hodinách bohužel nemáme čas jim vše ukazovat do podrobností,“ uvedla učitelka Michaela Hlaváčová.

Den fascinace rostlinami pořádá Evropská organizace pro rostlinnou biologii (European Plant Science Organisation, EPSO). Cílem je, aby se co nejvíce lidí z celého svĕta nadchlo pro rostliny a ocenilo důležitost rostlinné biologie pro zemĕdĕlství, kvĕtinářství, lesnictví, udržitelnou produkci potravin i dalších produktů z rostlin. Zdůrazňuje se rovněž význam rostlin pro ochranu přírody.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)