Olomoucká Pevnost poznání oslaví během festivalu AFO 10leté výročí

Tuesday 15 April 2025, 9:45

Olomouc (15. dubna 2025) – Ve dnech 25.–26. 4. 2025 oslaví Pevnost poznání – Centrum popularizace Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (UP) své desáté výročí. Návštěvníci se mohou těšit na noční prohlídky interaktivních expozic i atraktivní doprovodný program, který bude zahrnovat vesmírnou instalací v podobě obřích modelů planet před bývalým velkým dělostřeleckým skladem Korunní pevnůstky v Olomouci. Pevnost poznání zahájila svůj provoz pro veřejnost po rozsáhlé rekonstrukci této památkové chráněné budovy v roce 2015 v průběhu festivalu Academia Film Olomouc. Právě během AFO si letos science centrum dekádu od prvního otevření připomene.

„Podařilo se nám vybudovat úžasnou komunitu nejen návštěvníků, kteří se k nám pravidelně vracejí, ale také zaměstnanců a studentů univerzity, kteří mají zájem o popularizaci i komunikaci vědy a přinášejí tak do těchto unikátních prostor neustále novou energii,“ řekl ředitel Pevnosti poznání Matěj Dostálek.

Pevnost přivítala za deset let provozu tisíce školních tříd a téměř milion návštěvníků. Zároveň umožnila více než šesti stovkám studentů získat praktickou zkušenost díky pestré nabídce služeb a aktivit v oblasti neformálního vzdělávání. Patří do ní interaktivní expozice vlastní výroby, programy pro školy, pravidelné tematické vědecko-popularizační akce, výjezdní workshopy a vědecké show, příměstské tábory, vědecké kroužky, ale i kurzy pro univerzitní studenty nebo seniory. „Právě synergie atraktivního programu pro veřejnost a univerzitního života dělá z Pevnosti poznání skutečné místo, kde věda žije,“ doplnil Dostálek.

Ve dnech oslav, tedy v pátek a sobotu 25. a 26. dubna, čeká na návštěvníky program až do 22:00. „Doporučujeme návštěvu po setmění. Po oba dny vytvoříme unikátní slavnostní atmosféru, aby i pravidelní návštěvníci objevili Pevnost poznání z trochu jiné perspektivy,“ říká Roman Chvátal, programový ředitel. 

„Návštěvníkům předvedeme krocení blesků a zavedeme je do historie vědeckých objevů. Slavnostně odhalíme nový model města Olomouce s aplikacemi, které jsme vyvíjeli ve spolupráci s katedrou geoinformatiky a díky kterým lze na modelu sledovat nejen různé druhy záplav, ale například i hlukové znečištění,“ dodal.

Pevnost také představí své stálé zvířecí obyvatele – chameleona Edu, gekončíka Gustava, ještěrku perlovou i prvoky a řasy z akvárií, se kterými se ale dá seznámit pouze prostřednictvím mikroskopu. V chemické laboratoři zájemci odhalí tajemství bioluminiscence – tedy světla bez tepla, které využívají světlušky – a v kreativních dílnách si vyrobí hmyzí domek.

 

V areálu Korunní pevnůstky mohou navíc malí i velcí ve večerních hodinách pozorovat zářící modely planet a vesmírných těles, které na dvoudenní akci poskytne Hvězdárna a planetárium Brno. V sálech Pevnosti poznání pak po celý týden budou probíhat workshopy a projekce z programu AFO. V infocentru Pevnosti poznání navíc půjde vyřídit akreditace na celý festival Academia Film Olomouc. 

Zaměstnanci a studenti Univerzity Palackého budou mít po oba dva dny vstupné do expozic Pevnosti poznání zdarma.

 

Kontaktní osoba:

Matěj Dostálek | ředitel
Centrum popularizace PřF UP | Pevnost poznání
Univerzita Palackého v Olomouci
E: matej.dostalek@upol.cz | M: 775 095 485

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)