PÁPÁ hrátky představují žákům mateřinek svět handicapovaných

Děti v olomoucké školce v ulici Čapka Choda již ví, jak mohou sportovat handicapovaní.
Fotogalerie: Martin Višňa
Friday 3 March 2017, 8:03 – Text: Martin Višňa

Studentka aplikované tělesné výchovy Veronika Chvojková seznamuje předškolní děti s problematikou zdravotního postižení. Vzdělávací program probíhající pod hlavičkou Centra APA fakulty tělesné kultury má pohádkovou formu a nese název pÁPÁ hrátky.

„Snažili jsme se nějak hravě do názvu zakomponovat zkratku APA, neboť aplikované pohybové aktivity hrají v programu podstatnou roli. Navíc je to program pro mateřské školy, kde na sebe děti často mávají, tak proto pÁPÁ hrátky,“ vysvětluje název Chvojková.

V jednotlivých programech se děti seznámí s jedním typem postižení. Mohou si prohlédnout a také vyzkoušet kompenzační pomůcky pro konkrétní zdravotní postižení. Vyzkoušejí si třeba chůzi s klapkami na očích a bílou holí, jízdu na sportovním vozíku, prohlédnou si knihu psanou v Braillově písmu, naučí se několik slov v českém znakovém jazyce nebo se posadí do monoski. Úvod k jednotlivým aktivitám přitom představují pohádky, například o psu Bobíkovi, kterého srazilo auto, když se při přebíhání silnice nerozhlédl, a skončil na vozíku.

„Děti jsou nadšené. Většina činností je pro ně nová, rozšiřuje jejich znalosti. Navíc jde o činnosti vedené formou hry, ty mají vždycky úspěch. I učitelky hrátky nadchly,“ uvedla Chvojková, která chce program dále rozšiřovat a ráda by tímto směrem vedla i svou diplomovou práci. Za tu bakalářskou nazvanou Aktivity a pohádky představující problematiku zdravotního postižení pro děti předškolního věku obdržela Cenu rektora UP.  

Ostatně s bakalářskou prací vznik pÁPÁ hrátek souvisí. Veronika Chvojková jako dcera ředitelky mateřské školy a absolventka oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika na Střední pedagogické škole v Litomyšli měla vždy k předškolnímu vzdělávání blízko. Když pak při studiu na fakultě tělesné kultury zjistila, že neexistuje výchovný program pro mateřinky, který by jejich žáky seznamoval s tematikou zdravotního postižení, rozhodla se jej vytvořit.

„Mamka mi byla velkou oporou, takže jsem s hrátkami nemohla začít jinde než v mateřské školce v Rychnově nad Kněžnou, kterou vede. Nyní se programy odehrávají převážně v Olomouci a i díky sdílení informací a fotek z již proběhlých programů na internetu mi přicházejí nabídky i z jiných měst,“ uzavřela studentka fakulty tělesné kultury. 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)