Jako metodická podpora slouží školám nová platforma Pedagogické fakulty Univerzity Palackého s názvem Pečuji o sebe… a své žáky. Fakulta v této souvislosti zahájila i provoz tematických sociálních médií (instagramový a facebookový účet), jejichž prostřednictvím zveřejňuje mimo jiné i ukázky z didaktických prostředků – aktuálně soubor pocitových karet.
Nový portál Pečuji o sebe… a své žáky Pedagogické fakulty UP je koncipován jako metodická podpora učitelů a učitelek, kteří chtějí vnést do výuky na školách témata související s duševní hygienou, wellbeingem a podporou duševního zdraví žáků a žákyň.
Téma je stále aktuálnější v kontextu zpráv o četnosti duševních problémů dospívajících. Od roku 2025 je wellbeing rovněž součástí oficiálních kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání. Také proto portál Pečuji o sebe… a své žáky nabízí bohaté spektrum volně dostupných metodických materiálů, publikací a pomůcek určených přímo do výuky. Jeho součástí je i knihovna s desítkami publikací, jež jsou volně ke stažení. Na jejich vzniku se podílely odbornice z katedry psychologie a patopsychologie PdF UP a další externí i zahraniční odborníci a odbornice. Mnohé materiály jsou připraveny jako graficky zpracované praktické tipy nebo aktivity, portál tak ocení nejen pedagogové a studenti učitelství, ale i adolescenti, případně jejich rodiče.
„Tématu wellbeingu a duševního zdraví se na pedagogické fakultě věnujeme soustředěně již několik let,“ uvedla Petra Šobáňová, proděkanka Pedagogické fakulty UP, pod jejímž vedením celý tým spolupracovníků a lektorů pracuje. Připomněla i pořádání prožitkových workshopů, které se na fakultě konají již od roku 2022, a to ve dvou cyklech ročně. Primárně jsou určeny pedagogům a různým pomáhajícím profesím, stejně tak studentům a studentkám učitelství.
„Všechny tyto kurzy jsou nabízené s laskavou podporou Pedagogické fakulty UP, která tímto způsobem naplňuje svou třetí roli a vyjadřuje společenskou odpovědnost. Máme radost, že je o ně velký zájem a že dochází k propojení našich aktivit přímo s pedagogickou praxí. Učitelům a učitelkám se snažíme nabídnout prakticky využitelné a ověřené metodiky. Jsou jedinečné svým výtvarným zpracováním, které je pro dospívající atraktivní, ale i tím, že v nich využíváme prvky přístupů ověřených v expresivních, resp. uměleckých terapiích,“ dodala Petra Šobáňová, podle níž není bez zajímavosti, že jsou kurzy nabízeny zdarma i zájemcům mimo univerzitu.
„Nově náš tým připravil materiály k journalingu nebo sebepoznání, již dříve jsme připravili soubor projektivních pocitových karet napomáhající vnímat emoce a vizualizovat je. Karty tvoří ve svém celku bohatou barevnou škálu a pomohou uvědomit si momentální emoce – včetně těch, které jsou slovy obtížně uchopitelné. A jak je využít? Zaměřte se na své momentální emoce, vnitřní stav, náladu – a následně vyberte kartu, která tuto emoci nejlépe vyjadřuje. Některé z těchto karet průběžně přidáváme na sociální sítě projektu Pečuji o sebe. Díky nim si můžete lépe uvědomit, co cítíte, a děláte něco konkrétního pro sovu duševní hygienu a emoční zdraví,“ doplnila proděkanka PdF UP. Všechny podobné pomůcky do výuky jsou doplněny také metodikou a příklady vyučovacích jednotek, případně je mohou zájemci využít mimo školu — pro svou vlastní duševní hygienu.
Pojem wellbeing se v odborné literatuře objevuje v širokém spektru významů, přičemž nejčastěji bývá spojován s kvalitou života, subjektivním pocitem štěstí a celkovou životní spokojeností. V češtině jej lze přeložit jako hluboké životní uspokojení, životní naplnění, pocit smysluplného života nebo celkovou životní spokojenost. Přesná definice však závisí na kontextu, ve kterém je termín používán. Více zde.