Již druhým rokem představila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci cyklus Letních kempů pro nadanou mládež, který byl podpořen dotací z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Pro velký zájem se oproti loňskému roku rozšířila nabídka a účastníci tak měli možnost vybírat z jedenácti různě zaměřených letních kempů.
Žáci a studenti si mohli vybírat ze širokého spektra témat, které mají rádi nebo jsou jim blízká. Jednalo se o: 3D tisk – od myšlenky k funkčnímu modelu, Lego na útěku, Po stopách tradičních řemesel, Internet, web a trocha Pythonu v praxi, Biologie prakticky a zábavně, English summer camp, Němčina zábavně a jinak, První pomoc, Hravý dějepis aneb Poznej českou historii, Výroba vlastního šperku – prstenu a přívěsku a Přírodní vědy prakticky. Za takto obsahově rozsáhlou nabídku děkujeme pracovníkům příslušných pracovišť pedagogické fakulty,“ řekla vedoucí Centra celoživotního vzdělávání a řešitelka projektu MŠMT Cyklus letních kempů pro nadanou mládež Alena Opletalová.
Na realizaci kempů se podílela Katedra technické a informační výchovy, Katedra antropologie a zdravovědy, Katedra biologie, Katedra společenských věd, Katedra výtvarné výchovy, Ústav cizích jazyků a z externích pracovišť také Reálné gymnázium a základní škola města Prostějova.
Cílem letních aktivit je nabídnout žákům základních a středních škol možnost vyzkoušet si teoretické poznatky ze školních lavic v praxi a ukázat jim, jak probíhá studium na vysoké škole. To vše ale zábavnou formou. K dispozici jim byla i didaktická technika, laboratoře, také Menza UP, ze které byla většina účastníků nadšená. „Na základě velmi dobrých reakcí účastníků budeme chtít příští rok letní kempy určitě opět zopakovat a rozšířit o další oblasti například o chemii nebo fyziku.“ doplnila Alena Opletalová.
Umělecky zaměřené letní kempy Po stopách tradičních řemesel a Výroba vlastního šperku – prstenu a přívěsku nabídly účastníkům možnost osvojit si dovednosti spojené s manuálními pracemi. Patřila mezi ně práce s kovem, dřevem, drátkem, lupenkovou pilkou, či vyřezávání barevného plexiskla a vrtání a nýtování. Účastníci letního kempu Po stopách tradičních řemesel měli také možnost v rámci exkurze navštívit Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm.
Technologicky zaměřené letní kempy Internet, web a trocha Pythonu v praxi, 3D tisk – od myšlenky k funkčnímu modelu a Lego na útěku umožnily žákům rozšířit si své znalosti v oblasti tvorby webu a virtualizace v Cloudu, modelování a tisku vlastního modelu s následnou soutěží a sestavení robota pomocí stavebnice Lego.
Ani humanitní vědy nezůstaly pozadu. Nadanou mládež, která směřuje svůj zájem spíše ke společenským oborům, jistě potěšily kempy zaměřené na jazyky či historii. Jazykové kempy – Němčina zábávně a jinak a English summer camp byly zaměřeny zejména na komunikační dovednosti žáků, studentů, práci ve skupině a rozšíření slovní zásoby pomocí didaktických her, ale také praktických ukázek při procházce městem. Letní kemp Hravý dějepis aneb Poznej českou historii byl zahájen exkurzí do historické Kroměříže. Dále se nesl v duchu soudobých dějin a tématech jako je gender v dějinách, problematika nemocí v historii či vliv medií na společnost.
Také kemp Biologie prakticky a zábavně nabídl účastníkům zúčastnit se hydrobiologické exkurze a nahlédnout tak pod hladinu našich rybníků a potoků a prozkoumat různé podivuhodné organismy, které zde žijí. Součástí bylo i mnoho dalších odborných aktivit jako například pitevní praktikum, molekulární biologie apod.
Netradičním prvkem jednoho z kempů zaměřeného na první pomoc bylo i vyzkoušení mobilní aplikace Záchranka. Účastníky tohoto kempu byli zejména budoucí uchazeči o medicínské obory, kteří si vyzkoušeli i modely zranění na vlastní kůži a jejich případné ošetření.
V neposlední řadě byl součástí cyklu také kemp Přírodní vědy prakticky, v rámci kterého navštívili účastníci Vida centrum Brno, Hvězdárnu v Brně a realizovali další aktivity přírodovědně orientované.
Ačkoliv z počátku byly naše obavy velké, skrz nepříznivé epidemiologické podmínky, tak se kemp těšil velké oblibě! Nejen, že nás navštívili účastníci z Olomouckého kraje, ale také z kraje Jihomoravského, Pardubického, Ústeckého, Středočeského či Moravskoslezského.
A jak se o letošních letních kempech vyjádřili účastníci? Zde je jen lehký výčet nadšených reakcí našich účastníků: „Bylo to lepší než očekávání!“(Letní kemp Po stopách tradičních řemesel). „Klidně bych ještě hodinu přidala. Vůbec se mi nechtělo opustit tyto dílny!“ (Letní kemp Po stopách tradičních řemesel). „Nic bych neměnila. Práce byla různorodá a neobvyklá, byl prostor pro individuální pojetí výtvoru, výlet byl osvěžující zpestření a lektoři měli bezva přístup. Dala bych 11 bodů z 10.“ (Letní kemp Po stopách tradičních řemesel). „Moc se mi líbil workshop na tvorbu reklamy a vliv médií. Moc se mi líbilo vytvářet vlastní reklamu.“(Letní kemp hravý dějepis aneb poznej českou historii). „Bylo to velmi zábavné. Naučili jsme se mnoho nových slovíček hlavně při procházce městem. Mohli jsme je hned použít v praxi a člověk si je hned lépe zapamatuje.“(Letní kemp Němčina zábavně a jinak). „Nejvíce mě zaujala aplikace záchranka. Kdybych si to na kempu nezkusila, tak bych si ji nejspíše ani nestáhla do telefonu. Uvědomila jsem si, kolik času touto aplikací ušetřím. Bylo super vyzkoušet si modely zranění na vlastní kůži a jejich případné ošetření.“(Letní kemp První pomoc). „Spoustu informací jsem již věděl, ale bylo skvělé vidět, jak se můj vlastní návrh tiskne na 3D tiskárně!(Letní kemp 3D tisk – od myšlenky k funkčnímu modelu).„Nejlepší kemp co jsem kdy zažila!“ (Englishsummer camp). „O letním kempu jsem se dozvěděl od kamarádů a líbil se mi tak moc, že bych přijel i příští rok.“ (Lego na útěku). „O letním kempu jsem se dozvěděl z internetu a ze školy a naprosto předčil má očekávání.“ (Výroba vlastního šperku). „Informace o kempu mi přišla e-mailem ze školy. Dozvěděl jsem se mnoho zajímavých informací. Organizace kempu byla na jedničku.“ (Internet, web a trocha Pythonu). „Výklad lektorů byl poměrně srozumitelný, občas trochu rychlý. Ale měl jsem možnost se aktivně zapojit do průběhu všech činností.“ (Internet, web a trocha Pythonu).„Teoretické znalosti byly spíše základní. Uvítal bych i detailnější informace. Ale praktická část byla super! Nic jsme ve škole nedělali a tady jsme měli možnost vše vyzkoušet v praxi.“ (Biologie prakticky a zábavně). „Práce v laboratoři byla super, ale nejlepší aktivity byly v přírodě. Zejména exkurze do Údolí Bystřice a okolí.“ (Biologie prakticky a zábavně).
Cyklus letních kempů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého je díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zdarma. Účastníci si hradí jen stravu popř. ubytování.
Děkujeme všem zúčastněným a již teď se těšíme na další ročník!
Kolektiv pracovníků Centra celoživotního vzdělávání PdF UP