Špičkový design, důraz na udržitelnost a vřelý přístup – tak by se dal ve zkratce charakterizovat UPoint na Horním náměstí. Označit však prostor za prodejnu by bylo poněkud zjednodušující, protože se současně jedná i o informační centrum a místo pro společenská setkávání.
O novinkách v sortimentu i programu UPointu se více rozhovořila jeho manažerka Marie Hanušová.
Existuje jeden krásný obchod na ideálním místě na Horním náměstí. Jak byste jej několika slovy představila lidem, kteří kolem něj prošli, ale nezavítali dovnitř?
Ze svého okolí velmi často slýchávám, že UPoint je obchod vstřícný. A to ve vztahu k zákazníkům i univerzitě. Je to jedna z věcí, na kterých si zakládáme. Chceme být vstřícní, chceme vyhovět požadavkům, které na nás zákazníci mají. Další slovo spojené s UPointem je určitě „studentský“. Komunita studujících je pro nás maximálně důležitá a jsme tu proto, abychom jim dokázali poradit. Týká se to samozřejmě jak stávajících studentů a absolventů Univerzity Palackého, tak i zájemců o studium. A ještě jedno slovo často zní – unikátní. Stejný prostor, jako je UPoint, v České republice nenajdete, v tom jsme jedineční. Jenom v posledních týdnech do UPointu zavítaly návštěvy z Univerzity Karlovy a VUT v Brně, aby u nás načerpaly inspiraci. Ze stran našich návštěvníků, nejen tuzemských, často slýcháme, že je UPoint na perfektním místě v centru města. Univerzitní obchody často bývají zastrčené v kampusech nebo knihovnách. S naší pozicí na Horním náměstí jsou spokojeni také zahraniční návštěvníci, protože jim mnohdy poradíme i se základní orientací po městě. Tomu napomáhá i fakt, že jsme v online vyhledávačích a mapách vedeni jako informační centrum.
Jak vlastně vybíráte a navrhujete sortiment, který zákazníkům nabízíte? Probíhá v tomto ohledu třeba i nějaká anketa či hlasování mezi studenty?
Naše rozhodování souvisí s tím, že máme tři velké skupiny, kterým naše produkty nabízíme. První skupinou jsou studující, kteří mají požadavky, aby zboží bylo hlavně levné, ale zároveň kvalitní, funkční a pěkné. Druhou velkou skupinou je univerzita a všechny její součásti, které pro své zaměstnance nechávají vyrábět pracovní oblečení nebo potřebují merch pro konference a další eventy. Tady už se to více diferencuje – někdo klade důraz na kvalitu, pro jiného je hlavním kritériem cena. Třetí skupinou jsou dárky, ať už pro zahraniční návštěvy, hosty pana rektora, nebo třeba dárky k promocím. V každé z těchto tří kategorií se snažíme mít nějaký rozptyl, co se týká vizuálu i ceny nabízených produktů. Současně klademe důraz na to, abychom nabízeli opravdu kvalitní a zajímavé věci, které budou mít nějakou hodnotu a vydrží déle. A samozřejmě, primární jsou pro nás čeští, ideálně olomoučtí výrobci a dodavatelé.
Na co ze současné nabídky jste nejvíce hrdá?
Já mám trochu problém v tom, že bych si v nabídce UPointu dokázala představit úplně všechno a musím se vždy vrátit zpátky do reality a řešit hlavně to, co se bude do obchodu nejvíce hodit a po čem bude největší poptávka. Musíme samozřejmě balancovat mezi kvalitou a cenou, ale snažíme se nikdy neslevovat z důrazu na udržitelnost a lokální dodavatele. Baví mě si taky hrát s různými názvy a variantami produktů – vtip je zkrátka důležitý. Hezkým příkladem je pivo Pedel, které mi přijde zkrátka geniální. Ještě bych přidala tip pro zaměstnance UP. Když se přihlásí k nám do e-shopu, můžou využít tzv. vnitroobchod na nákup pro univerzitu a všechny její součásti. Mohou si tak jednoduše objednat náš kvalitní merch, třeba na konferenci.
UPoint nabízí primárně zboží s logem univerzity. Do jaké míry vycházíte vstříc požadavkům od fakult na jejich vlastní merch?
Snažíme se být vstřícnější k merchi jednotlivých fakult – neznamená to, že odteď budeme mít v UPointu sto padesát předmětů ve všech fakultních barvách, na to opravdu nemáme kapacitu. Ale když přijdou zástupci fakulty s tím, že chtějí mít svá trička, dohodneme si schůzku a domluvíme se na možnostech tak, aby došlo k dodržení jednotného vizuálního stylu univerzity a zároveň byla na předmětech jasná identita dané fakulty. Například krátce poté, co jsem do vedení UPointu nastoupila, jsem převzala zakázku pro Správu kolejí a menz, kde jsme navrhovali šaty, mikiny a polokošile. Myslím si, že ta spolupráce funguje k oboustranné spokojenosti. Podobné je to s právnickou fakultou, která chtěla mít vlastní merch, ale chtěla pomoci pouze s návrhy tak, aby vzhled zboží nešel proti jednotnému vizuálnímu stylu univerzity, a distribuci už si řeší sama. Opačný problém měla fakulta zdravotnických věd, která nemá možnost vlastního prodeje a skladování zboží. Vyhověli jsme přání vedení fakulty a výsledkem je pracovní zdravotnické oblečení se znakem fakulty, které nabízíme primárně studentkám a studentům zdravotnických oborů. Vždy se snažíme vyjít vstříc a budeme rádi, když se na nás budou obracet i další fakulty a jiné části UP.
Kterými novinkami chystáte rozšířit sortiment do konce roku?
Věřím, že velkou radost uděláme zákazníkům třeba stylovými ponožkami ve fakultních barvách. Dle mého jsou ponožky základ každého merche, ideální dárek nebo suvenýr. Ponožky na sobě nebudou mít loga, fakultní příslušnost bude vyjádřena barvou a obrázkovými symboly. Myslím, že design se povedl parádně. Chystáme také sportovní trička, která budou mít anglické logo UP. Plánujeme rovněž uvedení konceptu konferenčního balíčku. Ti, kteří budou pořádat konferenci, si na webu UPointu najdou příslušnou záložku a pak už si mohou vybírat zboží, které potřebují, od nejlevnější varianty propisek přes bloky až po karafy na vodu, porcovaný cukr nebo čaj. Vlastně taková konference na klíč…
Když už jsme zmínili čaj, UPointu se povedlo navázat spolupráci s firmou Sonnentor. Proč jste si vybrali právě jejich čaje?
Myslím si, že jde o jedinečný, geniální koncept, který v základních hodnotách přesně odpovídá tomu, co chceme v UPointu nabízet. Naprostá většina výrobků je v biokvalitě, primární je udržitelnost a lokálnost. Třešinkou na dortu byla komunikace s vedením, kdy se nám po obecném dotazu na možnosti spolupráce s UPointem ozval Václav Dvořák, absolvent naší univerzity. Tím do sebe všechno krásně zapadlo. Máme už vybranou příchuť univerzitního čaje, ale tu, ani název zatím ještě neprozradím.
UPoint není jen univerzitní obchod, velmi často také fungujete jako informační centrum …
Jasně, to je ta poloha v centru města! Brigádníkům a brigádnicím, které přijímáme, už dopředu říkám, že je důležité, aby měli obecný přehled o Univerzitě Palackého a o aktuálním dění nejen na univerzitě, ale i ve městě, protože je velmi pravděpodobné, že se jich zákazníci budou ptát. Ta škála dotazů je opravdu široká. Turisté si přijdou nechat poradit, kde se dá dobře najíst, akademik se ptá na podrobnosti o univerzitní knihovně nebo na ubytování na kolejích pro své známé, studenti chtějí pomoct s orientací ve STAGu… Oblíbili si nás zahraniční studenti, protože se potřebují zorientovat a ví, že v UPointu jim se spoustou věcí poradíme, navíc plynně anglicky.
Vedle obchodu a infocentra se UPoint stává také komunitním centrem. Jak došlo k proměně ve výstavní prostor a besední sál?
UPoint byl od svého otevření v roce 2015 zamýšlený jako komunitní centrum, jako prostor pro setkávání. Potom se začal důraz klást spíše na rozvoj sortimentu obchodu. Zhruba před dvěma lety jsme se rozhodli k myšlence UPointu jako místa pro setkávání vrátit. Ve spolupráci se studentským spolkem StuArt pořádáme pravidelné výstavy. Letos jsme zavedli novinku – besedy pro veřejnost nejen o knihách spolupořádané Vydavatelstvím Univerzity Palackého, takzvané Pointy. Vedle tří setkání v aktuálním zimním semestru začínáme spolupracovat také s Vědeckotechnickým parkem UP a spolu s nimi pořádat diskuze na významná společenská témata. Kromě stálých pravidelných akcí samozřejmě chystáme i výjimečné akce, jako třeba oslavu 10. narozenin UPointu v dubnu 2025.
UPoint se zaměřuje na udržitelnost a nedávno provedl i analýzu všech produktů, aby zákazníkům pomohl snadněji rozpoznat ty nejvíce šetrné k životnímu prostředí. Můžete přiblížit, jaká kritéria používáte při výběru produktů a jak se to odráží v nabídce obchodu?
V UPointu se snažíme vybírat produkty s ohledem na udržitelnost a kvalitu. Klíčovými kritérii pro náš výběr jsou lokální původ výrobků, použití kvalitních nebo recyklovaných materiálů a snadné třídění obalů. Naše analýza ukázala, že kolem třiceti procent našeho sortimentu tvoří nejudržitelnější produkty, které jsou označeny speciální nálepkou. Tyto produkty pocházejí od lokálních výrobců a mnohdy jsou vyráběny studenty nebo absolventy naší univerzity. Dále dbáme i na to, aby většina našich nabízených výrobků splňovala základní kritéria udržitelnosti, což znamená, že mají českého dodavatele a jsou vyrobeny s ohledem na ekologii. Naším cílem je usnadnit zákazníkům výběr a nabídnout jim výrobky, které nejen dobře vypadají, ale i šetří přírodu.
Zanedlouho jsou tu vánoční svátky. Můžete dát svůj tip na pěkný dárek z univerzitního obchodu?
Určitě bych nabídla veškeré pochutiny, které nabízíme, už proto, že jsou lokální a opravdu kvalitní. Na Vánoce se vyloženě hodí med nebo medovina, v nabídce máme také kávy a sypané čaje. Krásným dárkem by mohla být i váza z Valašského Meziříčí nesoucí znak univerzity nebo luxusní pero značky Parker, které nově obohatilo nabídku UPointu.
UPoint – informační centrum a obchod vznikl v roce 2015 z popudu tehdejšího prorektora pro vnější vztahy Petra Bilíka, který se inspiroval obdobnými prodejnami univerzitního merche při britských univerzitách. Od počátku se UPoint stal nejen výkladní skříní univerzity, hojně navštěvovaným informačním centrem a garantem jednotného vizuálního stylu univerzity, ale také vzorem a inspirací pro další vysoké školy. Co do rozsahu sortimentu a velikosti obratu, ale i designu a velikosti prostor nemá v tuzemsku UPoint srovnání. Většina aktuálního sortimentu je vyráběna ve spolupráci s lokálními dodavateli či absolventy UP. Velký důraz je kladen také na udržitelnost produktů. Aktuálně spadá UPoint pod oddělení marketingu UP.