Pokus č. 3 o degradaci učitelství

Foto: sxc.hu
Monday 28 January 2019, 9:00

Po pádu totalitního režimu ( kterému se ani  ideologickými deformacemi nepodařilo zničit dobrou úroveň českého školství) se zdálo, že konečně přestane platit to proslulé - „koho bohové nemilují, toho učiní učitelem". Bohužel  se mnohé očekávání nenaplnilo - a naopak, během prvních deseti let po „sametové revoluci“ byly učiněny dva pokusy o učitelskou degradaci. Absurdní je, že vzešly z ministerstva školství!!! Vskutku neznám žádné jiné ministerstvo, které by  se takto  chovalo k pracovníkům svého resortu. V obou případech jsem se proti tomu velmi angažoval, podařilo se je zhatit a doufal jsem, že další pokus již nepřijde (snad alespoň do konce mého života). S trpkostí nyní zjišťuji, že třetí takový pokus je na prahu  současné vlády  a  nazývá se „novela zákona o pedagogických pracovnících“. 

Všechny tři pokusy měly základní argument - učitelů je nedostatek, zvláště v zapadlejších oblastech, takže to vyřešíme nižšími požadavky na kvalifikaci. Tento  třetí je o to absurdnější, že přichází v době, kdy konečně po letech slibů přišel platový čin – učitelské platy přestávají být diskriminační a všechny politické strany slibují, že rychle porostou i nadále. Záměr MŠMT se jeví aktuálně ještě méně pochopitelným po čerstvém slibu pana premiéra, že se po letošním patnáctiprocentním navýšení opět skokově  učitelské platy zvýší příštím roce - o dalších  patnáct procent - tedy za dva roky již o třicet procent! Takže hlavní ztracený klíč k řešení nedostatku učitelů, který byl desítky let znám, ale hledán byl jen slovně, se nyní konečně nalezl a začal být používán.

Díky tomu již slýchám, že ti kteří chtěli ze školství zběhnout, zůstanou, učitelští čekatelé důchodů už do důchodu nespěchají a početní absolventi pedagogických fakult jsou ochotni dělat to, co vystudovali. Toto je, zároveň s trvalým posilováním pozice a prestiže učitele (také proti narůstající agresivitě dětí i jejich rodičů) cesta, kterou se mělo dávno jít. Leč MŠMT, jakoby přitakávajíc tomu rozšířenému názoru,že „školství rozumí každý a učit může také každý", navrhuje  cestu  rezignace na nejvyšší kvalifikaci právě těch, kdož mají v rukou to nejcennější, co národ má- děti.

První pokus se odehrál v letech 1992-3. K učitelské kvalifikaci  podle tehdejšího záměru MŠMT nemělo být zapotřebí vysokoškolského studia. Hrozilo nebezpečí, že učitelé nadále budou méně vzdělaní než značná část rodičů! – Jménem Asociace děkanů  pedagogických fakult  ČR  jsme- prof. J. Kotásek z UK a já- tehdy navštívili ministra prof. P. Piťhu. Ten nakonec  uznal, že má-li růst vzdělanost národa, nemůže naopak klesat vzdělanost učitelů – a tento pokus ministerských úředníků neschválil.

Po deseti letech se situace  opakovala. Příslušný náměstek ministra opět usoudil, že nedostatek učitelů vyřeší to, že jimi budou třeba i jen maturanti a takoví navíc nebudou  platově nároční. (Nechci ani citovat, jak neuvěřitelné a  pohrdlivé názory jsem slyšel o vysokoškolském vzdělávání pedagogů.) Byl jsem tehdy předsedou Výboru pro vzdělávání Senátu PČR.  Uspořádal jsem velké, reprezentativní, tzv.veřejné slyšení  „Příprava učitelů a perspektiva české vzdělanosti“- na půdě  Senátu, kde významné osobnosti  takový záměr ministerstva rozhodně svými argumenty odmítly. Já jsem tam přednesl „Memorandum českého učitele". (Všechny příspěvky lze dohledat v senátním archívu a hlavní z nich jsou v publikaci  se stejným názvem jako slyšení- vyšla v Nakladatelství  Olomouc, 2001.) Tehdejší ministryně P. Buzková, ač nevzešla z pedagogické sféry, naší argumentaci dobře porozuměla – a pan náměstek musel couvnout. (Bohužel se nepodařilo zabránit nesmyslnému strukturování pedagogického studia.)

Je k neuvěření, že po téměř dvaceti letech nyní přichází další pokus v podobě trojského koně. Argumentačně evidentně zaspal – viz výše. Už  nenavrhuje likvidaci pedagogických fakult. Jen chce  doširoka otevřít prostor pro vstup v podstatě kohokoliv na pozici učitele. Ten prostor pro odborníky je už dnes dostatečně otevřen  zákonem č.197/2014 Sb., ale nyní má být bezbřehý. Má záležet jen na subjektivním posouzení ředitele, zda někoho bez pedagogické kvalifikace přijme.(Tento deficit pak případně vyrovná nějaký pedagogický rychlokvaškový kurz?) - Ano, ředitelé, které administrativa, hojnější než v minulém režimu, často zbavuje možnosti vyrůstat v osobnosti, pečující především o výchovu a vzdělání, náhle dostávají neomezené personální kompetence. Už by se nemuseli řídit objektivními kvalifikačními  kritérii, nýbrž mohli by zcela subjektivně někoho si vybrat a přijmout. - Záhy by však sami poznali, že je to danajský ministerský dar a cesta do  školních pekel. Ale především je to zase něco, čehož nesmyslnost  se vyjeví názorně, když si to jen představíme v jiných resortech. Jaké odborníky by bylo vůbec reálné získat z oborů vesměs daleko lépe placených než ty neúspěšné nebo nejslabší, kterým by i dosud bědný učitelský plat stačil? A navíc, kdyby  tato aburdita zafungovala, proč by se mělo nedůstojné honorování pedagogů do budoucna řešit?

Zdá se, že současný pan ministr se chce řídit zdravým pedagogickým rozumem, naslouchat hlasu pedagogické i široce občanské veřejnosti. Např. jeho snaha o korekturu nesmyslné inkluze je chvályhodná. ( I to, že je si vědom neúnosné administrativy na školách- zavázal se, že ji nebude „příliš“ zvyšovat ; daleko  lépe by ovšem zněl slib, že ji výrazně sníží a bude tlačit na zřizovatele, aby učinili totéž.) Chci tedy doufat, že nakonec v záležitosti „Pokusu č.3" napodobí své dva - výše zmíněné - předchůdce.

Shrnuto: Návrh této novely zákona je nepřijatelným dalším pokusem o degradaci učitelství a je třeba jej v zájmu nejen prestiže učitelstva, ale především v zájmu vzdělanosti v České republice rozhodně odmítnout.

Prof. PhDr. František Mezihorák, CSc., Dr.h.c.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)