Postmoderní cimbálovka na MusicOlomouc

Německé duo Leise Dröhnung na zahájení festivalu MusicOlomouc 2016.
Foto: Petra Kožušníková
Tuesday 4 October 2016, 12:50

Recenze - V pondělí 3. října odstartoval osmý ročník festivalu soudobé vážné hudby MusicOlomouc. Kromě zahajovacího koncertu v podání tělesa Lichtzwang přichystali organizátoři akce na první den ještě vystoupení německého dua Leise Dröhnung.

Vystoupení Niklase Seidela (violoncello) a Steffena Ahrense (akustická i elektrická kytara) proběhlo v divadelním sále K3 v budově bývalého jezuitského konviktu a vlastně by se dalo také jako divadelní hra pojmout. Oba interpreti se po celou dobu drželi svých rolí a zarputile „hypnotizovali“ partitury, přitom ale zároveň po vzoru tradic soudobé avantgardy ignorovali staletími zažité postupy a vyhýbali se konvenčnímu využití svých hudebních nástrojů.

Součástí vystoupení Leise Dröhnung byla premiéra díla, zkomponovaného na objednávku festivalu. Šlo o kompozici To Whom Do the Horses in the Yard Belong? tuzemské autorky Lucie Vítkové. V rámci skladby, hledající spojení mezi folklórem a soudobou hudbou, se Leise Dröhnung proměnili v „postmoderní cimbálovku“, která se snažila cimbálovými paličkami rozeznít struny a těla svých nástrojů. Zvláště v případě těla elektrické kytary to bylo ale prakticky nemožné. Přesto se o to duo pokoušelo, možná dokonce trochu déle, než bylo třeba. Zajímavé finále skladby potom spočívalo v paradoxním užití smyčcového efektu ebow pro elektrické kytary na strunách violoncella. 

Jednotící Bedřich Smetana

Výše zmiňované divadelní pojetí celého vystoupení v průběhu této skladby umocňoval také fakt, že používané nástroje ležely na stole a oba protagonisté k ním přistupovali jako k vědeckým exponátům.

Součástí koncertu byly dokonce typické divadelní přestavby mezi jednotlivými skladbami, během kterých Leise Dröhnung pouštěli ze záznamu notoricky známou melodii Smetanovy Vltavy. Jednou v podání špatné rockové kapely, podruhé s německým textem a zpěvem Karla Gotta, potřetí například v doprovodu diskotékového beatu. I díky této recesi, možná i výsměchu klasické hudbě, působil zvukově rozmanitý koncert až překvapivě kompaktně.

Celé vystoupení přirozeně gradovalo. Vyvrcholením byla poslední skladba f* for music (2012) pro elektrickou kytaru a amplifikované violoncello od polské komponistky Jagody Szmytkové. Při jejím provedení po kytarovém hmatníku klouzala lžíce, houbička na nádobí i drátěnka a ke slovu se dostaly také kytarové efekty. Ostatně, půdu pro kuchyňské finále připravila už předchozí skladba Splitting 27 (2008/2009) německého skladatele a improvizátora Michaela Maierhofa, psaná pro sólové violoncello a sklenici. Její vyznění nemělo daleko k noisu a ve vztahu k posluchačům místy balancovalo těsně pod prahem bolesti.

Festival pokračuje v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého až do středy 12. října. Dnes od šesti hodin se v Kapli Božího Těla představí rakouské kvarteto Ensemble Lux. Na programu jsou skladby Georga Friedricha Haase, Geralda Resche a také premiéra kompozice Pramen z jeskyně bezmoci Ondřeje Štochla, napsané přímo pro MusicOlomouc 2016. Zmíněný pražský skladatel bude dnes od 16:45 přednášet také na katedře muzikologie.

Petr Šrajer, katedra muzikologie FF UP

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)