Práce pro Google, vlídné pracovní prostředí, slušný plat. Výzkum ukazuje, o čem přemýšlejí a co si přejí čeští studenti

Do průzkumu se zapojilo i více než sedm set studentů UP. Ilustrační foto:
Vojtěch Duda
Wednesday 24 May 2017, 12:00 – Text: Ivana Pustějovská

Jaký plat chtějí dostávat při nástupu do zaměstnání? Který zaměstnavatel je pro ně firmou snů? A co všechno rozhoduje při výběru práce? Na tyto a řadu dalších otázek dávají odpovědi výsledky 4. ročníku průzkumu Universum Talent Survey – rozsáhlé kariérní studie pořádané v 60 zemích světa. V Česku se do průzkumu, který probíhal od loňského listopadu do letošního března, zapojilo 14 280 studentů, včetně 730 studentů Univerzity Palackého.

Průzkum, který provedla švédská výzkumná společnost Universum ve spolupráci s českou mediální skupinou Studenta Media, přináší souhrnné výsledky o generaci tzv. mileniálů, zároveň popisuje trendy mezi studenty jednotlivých oborů, včetně detailních dat o jejich kariérních preferencích, a to jak v lokálním, tak i globálním srovnání. Jedním z výsledků jsou i žebříčky nejatraktivnějších zaměstnavatelů.

 

Představa nástupního platu roste

A co vyplývá ze zveřejněných údajů? Tak například, že se letos očekávaný nástupní plat bez odměn a bonusů vyšplhal na částku 26 653 Kč. To je bezmála o tisíc korun více než loni, kdy se studenti spokojili s 25 661 Kč. Nejmenší očekávání mají stejně jako v loňském roce studenti humanitních oborů, jejichž představa činí 23 817 Kč. To studenti IT si představují finanční ohodnocení ve výši 31 506 Kč, čímž i letos ve srovnání s dalšími obory vedou. Zajímavé podle výzkumníků je, že v letošním roce výrazně vzrostlo očekávání studentek IT.

Výsledky se ale liší i podle jednotlivých škol. „Z průzkumu vyplývá, že například představa nástupního platu je u studentů Univerzity Palackého nižší, než je zmíněný průměr. Podle studentů, kteří se do průzkumu z naší univerzity zapojili, jde o částku 23 641 korun. A rozdílů ze studie vyplývá více,“ řekla Jitka Janečková Moťková, vedoucí Studentského kariérního a poradenského centra UP, které mělo letos poprvé na starosti propagaci výzkumu na univerzitě. „Do průzkumu se na naší univerzitě zapojili především studenti humanitních a uměnovědných oborů, zájem pak byl i ze strany studentů přírodovědných oborů, práva a medicíny. Z toho mohou pramenit i preferované oblasti budoucího zaměstnání po skončení školy, kde se oblibě těšily vzdělávací a vědecké instituce, veřejný sektor a vládní agentury, umění, zábava a rekreace, právní služby, zdravotnictví i média a reklama,“ dodává Janečková Moťková.

 

Flexibilní práce, vlídné prostředí

Průzkum se zaměřoval i na tzv. Work-life balance, který podle studie považují studenti za absolutně nejdůležitější kariérní cíl už několik let. Z výzkumu vyplývá, že do tohoto pojmu studenti zahrnují třeba flexibilní pracovní podmínky, čas na osobní zájmy nebo to, zda firma nabízí přátelské pracovní prostředí. A právě to uvádí podle výzkumníků jako důležité kritérium při výběru zaměstnavatele 66 procent českých studentů a studentek.

Studie také tvrdí, že čeští studenti jsou velmi pracovití. „Češi se o sebe musí ‚umět postarat‘ už během studií: 88 procent studentů někdy pracovalo nebo pracuje na brigádě, 53 procent na částečný úvazek mimo studijní obor a 36 procent v rámci svého oboru. Oproti zahraničním vrstevníkům jsou tato čísla velmi nadprůměrná. To nás odlišuje například od Německa nebo Francie, kde místní studenti častěji absolvují stáže, které u nás tak časté nejsou a zkušenosti s nimi má jen čtvrtina vysokoškoláků,“ komentuje koordinátorka průzkumu pro ČR Irena Rákosová.

 

Jedničkou je Google

Podle zveřejněných žebříčků patří mezi nejatraktivnější zaměstnavatele společnost Google, kterou preferují studenti ekonomických a IT oborů. U studentů přírodních věd stejně jako v předchozích letech zvítězila Akademie věd. Budoucí právníci by se rádi dostali na soudy, státní zastupitelství nebo ministerstvo vnitra. Mezi humanitními obory pak vede Česká televize, následována společností Google a ministerstvem zahraničí. Více najdete ZDE.

Vyhodnocená data jsou k dispozici jak univerzitním kariérním poradcům, tak vedení školy. „Z výsledků mimo jiné vyplynulo, že 56 procent studentů naší univerzity zapojených do průzkumu využívá jednu nebo více z kariérních služeb na naší škole. Nejčastěji to jsou různé kariérní workshopy připravující například na pohovory, pomáhající správně napsat životopis, motivační dopis. Oblíbená jsou také setkání s konkrétními zaměstnavateli či kariérní a profesní veletrhy. Obecně také pomoc při hledání praxe a práce či nabídky od zaměstnavatelů směrem ke studentům. Při hledání práce se pak jako důležitý kanál pro komunikaci potvrdily sociální sítě, internetová média i stránky jednotlivých zaměstnavatelů,“ říká Janečková Moťková.

„Zjištěné informace využijeme následně jak při našich aktivitách zaměřených na uchazeče o studium, tak při práci s absolventy univerzity,“ dodává Gabriela Sýkorová Dvorníková, vedoucí oddělení komunikace UP.

Do průzkumu pro Universum se ročně zapojí přes 1,3 milionu respondentů z více než 2 200 škol z celého světa. Sběr dat do průzkumu Universum Talent Survey 2017 probíhal v ČR v úzké spolupráci s univerzitami, vysokými školami, kariérními centry a studentskými spolky. Dotazník je pro všechny trhy, kde společnost Universum působí, unifikovaný, aby bylo možné výsledky jednotlivých zemí spolehlivě a kvalitně porovnat.

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)