První místo z prestižní soutěže Čínština jako most putuje na Slovensko

Konfuciův institut UP uspořádal československé kolo 18. ročníku celosvětové soutěže Čínština jako most. Zvítězila v něm gymnazistka Viktorie Macková.
Fotogalerie: Milada Hronová
Wednesday 15 May 2019, 12:01 – Text: Milada Hronová

Čeští a slovenští studenti se ve Vlastivědném muzeu v Olomouci zúčastnili československého kola 18. ročníku celosvětové vědomostní soutěže Čínština jako most. Letošní téma Jeden svět, jedna rodina ovládla Slovenka Viktorie Macková, posluchačka třetího ročníku Gymnázia Mikuláša Kováča z Banské Bystrice.   

„Vítězství pro mě znamená, že jsem dokázala přesvědčit porotu o své obstojné úrovni čínštiny a dostala tak díky tomu skvělou příležitost zúčastnit se semifinálového a finálového kola v Číně, kde jistě získám nové zkušenosti i zážitky,“ řekla Viktorie Macková. Na bilingvním gymnáziu v Banské Bystrici studuje všechny přírodovědné předměty nejen ve slovenštině, ale i v čínštině. Po středoškolském studiu by se chtěla přemístit na některou z čínských univerzit a pokračovat tak ve studiu tohoto jazyka. „Zatím nevím, na kterou, ale nejradši bych do Pekingu nebo Šanghaje. Jednou bych se ráda věnovala překladatelství či tlumočnictví, možná i mezinárodním vztahům. Myslím si, že čínština má v celosvětovém měřítku velký potenciál,“ dodala.

Nejtěžší pro ni byla první část soutěže, v níž měla prokázat, že umí čínsky nejen správně psát, ale i hovořit.  Náročný byl i přednes před porotou a celkové zvládnutí nervozity.

Společně s Viktorií Mackovou se finálového kola v Číně zúčastní jako divák i Samuel Kamenský, který nyní studuje na stejné škole a obsadil druhé místo. Třetí skončila Ivana Gregušová z Filozofické fakulty Univerzity Palackého.

Soutěž Čínština jako most se pravidelně skládá z přednesové části v čínštině, aktivního odpovídání na dotazy porotců o zvoleném tématu a talentové části. Letos se jí zúčastnilo devět soutěžících, z nichž čtyři přijeli právě z Gymnázia Mikuláša Kováča z Banské Bystrice. Výkony hodnotili sinologové, čínští učitelé i další experti. Pravidelně je v komisi například David Uher z katedry asijských studií FF UP, který Žurnálu-online potvrdil, že výkony právě skončeného ročníku byly vesměs rovnocenné. „Úroveň soutěžících byla vzácně vyrovnaná, někteří z nich však měli nešťastně vypěstované a bohužel už i upevněné nesprávné výslovnostní návyky. Naopak vítězka měla velmi pěknou výslovnost a i celý její projev byl přirozenější než u ostatních soutěžících. Myslím si však, že nakonec rozhodlo kulturní vystoupení ve druhé části soutěže. Zatímco ostatní soutěžící, při vší úctě, tančili, zpívali a recitovali, což v kontextu finále v Pekingu není příliš originální, vítězka předvedla první část sestavy čínské ´jógy´ čchi-kung,“ uvedl sinolog z Univerzity Palackého. Také podle Aleny Vyskočilové z Konfuciova instututu UP Vitorie Macková vyhrála díky tomu, že velmi dobře dokázala zkoordinovat jazykové znalosti s kulturním vystoupením a měla ze všech účastníků nejrozsáhlejší znalost jazyka i pěknou výslovnost.

Celosvětovou soutěž Čínština jako most organizuje Ústředí Konfuciových institutů (Hanban). Soutěž je otevřena studentům od 15 do 30 let, kteří studují v České nebo Slovenské republice a jejichž rodným jazykem není čínština. Její první ročník se uskutečnil v roce 2002. Československé kolo osmnáctého ročníku soutěže se uskutečnilo pod vedením Konfuciova institutu Univerzity Palackého. 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)