RoboTrip 2019 nadchl rekordní počet zájemců o robotiku

Foto: Mgr. Hana Bučková a archiv KTIV PdF UP
Friday 13 December 2019, 12:24

Na půdě pedagogické fakulty se utkalo na 140 robotů ve 3 hlavních soutěžních disciplínách – Stopař (Line Follower), MiniSumo a Lego konstruktér (Lego Constructor). Jedné z největších robotických soutěží se zúčastnilo na 200 nadšenců tzv. „chytré techniky“.

 Konstrukční robotika se postupně stává významným tématem technického vzdělávání na základních školách. Potřebu rozvíjet u mladé generace schopnost vytvářet programovatelná technická zařízení vyvolává současný požadavek společnosti na technologické inovace. I v běžném životě se téměř každý z nás setkává s „chytrými“ technologiemi, které nám usnadňují život. V oblasti výroby hovoříme o tzv. průmyslu 4.0.   

Uspořádaná soutěž se dlouhodobě zaměřuje na podporu talentovaných dětí a mládeže, konkrétně takových, kteří dokáží „technicky myslet“, jsou kreativní, a k tomu navíc ovládají logiku a algoritmizaci. Stavba robotů totiž zahrnuje dvě složky, jednak konstruování, kdy je nezbytné zapojit technickou představivost, umět stanovit parametry a zrealizovat vlastní fyzické sestavení robota, a dále programování. Při něm je nezbytné zvážit celkovou situaci, vyhodnotit strategii, stanovit vhodný algoritmus a následně robota naprogramovat.

Soutěž napomáhá odhalovat technické talenty, což je velmi významné. Učitelé na základních a středních školách tak mají poté příležitost nabízet žákům se zájmem o robotiku podnětnější úlohy a motivovat je k ještě lepším studijním výsledkům. Otevírá se tím prostor k pozitivnímu ovlivňování rozhodování žáků o jejich dalším profesním směřování a volbě technických oborů, které jsou nyní velmi žádané.     

Soutěž pod vedením Mgr. Radima Děrdy uspořádalo Centrum Robotiky Olomouc, které je součástí katedry technické a informační výchovy PdF UP. Toto pracoviště se dlouhodobě specializuje na technické vzdělávání a přípravu učitelů techniky. Konkrétně lze studovat moderně pojaté studijní programy Technika a praktické činnosti (Bc.) a Učitelství Techniky pro SŠ a praktických činností pro 2. st. ZŠ (Mgr.), které jsou jedinečné a jsou nabízeny pouze Univerzitou Palackého v Olomouci. Specifikum spočívá zejména v odladěnosti programů tak, aby byly atraktivní i pro děvčata a poskytovaly vysokou uplatnitelnost na trhu práce. V současnosti mají absolventi široké uplatnění, jelikož kvalifikovaně zajišťují výuku mnoha vyučovacích předmětů, např. pracovní vyučování (dílny), digitální technologie, příprava pokrmů a pěstitelské práce, výchova k volbě povolání. Navíc je ministerstvem připravován předmět Technika, což uplatnitelnost ještě zvýší. Absolventi též získávají oprávnění kvalifikovaně vyučovat i na středních školách.

Koncepce studijních programů vychází z potřeb školství pro 21. století, kdy se i školy samotné začínají proměňovat s ohledem na vzdělávací výzvy budoucnosti, viz článek o inovaci výuky na Základní škole v Dolních Břežanech.

Jiří Dostál, vedoucí katedry technické a informační výchovy PdF UP 

Rozhlasová reportáž o soutěži ZDE.

Fotoalbum zachycující průběh soutěže ZDE.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)