SrdceDny v Pevnosti poznání přispívají k začlenění školáků z Ukrajiny

SrdceDen v Pevnosti poznání a areálu Korunní pevnůstky.
Foto: Martin Višňa
Wednesday 18 May 2022, 15:00 – Text: Martin Višňa

Ačkoliv pondělky v muzeích obvykle platí za zavírací den, v Pevnosti poznání a v areálu Korunní pevnůstky je během května i v úvodu týdne pořádně živo. Může za to program, který připravila Cyrilometodějská teologická fakulta UP společně s Centrem popularizace Přírodovědecké fakulty UP a spolkem ATOMIKA pro školy z Olomoucka s cílem pomoci jim s integrací ukrajinských žáků do třídních kolektivů.

Během SrdceDnů si děti mohou vyzkoušet a užít řadu venkovních i vnitřních vzdělávacích a pohybových aktivit, úkolů a her, při nichž se něco dozvědí a naučí, pobaví se a zároveň se navzájem více poznají. Na patnácti připravených stanovištích si například vyrobí sopku, odhalí některé taje fyziky a chemie, rozluští šifrovanou zprávu rozesetou v terénu nebo třeba projdou tzv. slepou stezku.

O venkovní stanoviště se postarali lektoři spolku ATOMIKA, jehož tým tvoří zejména absolventi a studenti Fakulty tělesné kultury UP a jenž provozuje všestrannou pohybovou přípravku pro děti s názvem Svišti v pohybu. „Vybrali jsme několik aktivit zaměřených na spolupráci, komunikaci a rozvoj důvěry, zároveň si žáci mohou vyzkoušet některé technické aktivity, u kterých rozvíjejí své schopnosti, jako je síla, koordinace nebo trpělivost. Jde o činnosti, při kterých se dá velice dobře pozorovat fungování skupiny,“ uvedl spoluzakladatel spolku Michal Půža.

„Na aktivitách ve vnitřních prostorách spolupracujeme s animátory z Pevnosti poznání, kromě spolupráce jsou zaměřené i na objevování, zvídavost a touhu učit se. Tři stanoviště jsou pak zaměřená na hledání toho, co mají české a ukrajinské děti, a také naše země, společné, jak se mohou domluvit a vzájemně si pomáhat,“ přiblížila koordinátorka programu SrdceDnů Iva Morongová z Institutu sociálního zdraví CMTF UP (OUSHI).

Připravenými interaktivními stanovišti projde až 700 žáků prvního i druhého stupně ze dvanácti škol z Olomouce a blízkého okolí. První dva termíny se vydařily a užili si je nejen školáci, ale i jejich učitelé a rodiče. „Jsem nadšená. Na první pohled bylo vidět, že děti už po tom měsíci nebo dvou, kdy se znají, docela dobře vzájemně komunikují. Skupinky krásně spolupracovaly, aktivity je bavily a věřím, že i dobře nastartovaly možnost dalšího poznávání a chuti táhnout společně za jeden provaz,“ řekla Iva Morongová.

„Ze strany učitelů jsme zaregistrovali také jen kladné reakce. Byli rádi, že se mohli zúčastnit, a věřím, že pro ně měla přínos i diskuze se zástupci ostatních škol, kde mohli vzájemně sdílet své zkušenosti týkající se práce s ukrajinskými dětmi,“ dodal Lukáš Hodis z OUSHI s tím, že květnový program pro školy je součástí projektu podpořeného Fondy EHP v rámci dotačního programu Vzdělávání.

„Projekt SrdceDen vznikl s cílem pomoci při inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, v současné situaci jsme jej primárně zaměřili na integraci ukrajinských dětí. Kromě akcí v Pevnosti poznání ale projekt zahrnuje i další aktivity, které budeme realizovat až do června příštího roku. Školám nabídneme dlouhodobou podporu odborníků, zejména speciálních pedagogů a psychologů, sérii teoretických workshopů za účasti zástupců norských partnerských škol a také praktické workshopy zaměřené na začlenění dětí do kolektivu pod vedením Sdružení D,“ uzavřel Lukáš Hodis.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)