Žáci čtyř škol se během podzimu podíleli na testování nové platformy Gamifiter, která propojuje motivaci k pohybové aktivitě s možností opakovat či hravě doplňovat učivo některých školních předmětů. Autoři portálu z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého pro stovku dětí připravili virtuální cestu po Evropě, soutěžní výzva nyní vyvrcholila vyhodnocením a odměněním nejaktivnějších žáků.
Čtrnáctidenní pohybové intervence s přesahem zejména do zeměpisu či dějepisu se zúčastnila stovka žáků ze sedmých tříd olomoucké ZŠ Tererovo náměstí, ZŠ Březová u Sokolova a ZŠ Podharť Dvůr Králové nad Labem a ze sekundy opavského Mendelova gymnázia. Všichni účastníci obdrželi fitness náramky, pomocí kterých sledovali svou pohybovou aktivitu, respektive počet nachozených kroků za den. Data z náramků se synchronizovala do systému Indares, který se na FTK UP využívá pro sledování a vyhodnocování pohybové aktivity, a následně v prostředí jednotlivých pohybově-edukačních aplikací Gamifiteru dostala grafickou podobu.
„Hlavní byl závod napříč Evropou, kdy třídy musely ‚sbíráním‘ kroků co nejrychleji absolvovat trasu o délce tří milionů kroků po mapě Evropy. Virtuálně přitom navštívily vybraná města, o kterých se mohly i něco dozvědět. V další aplikaci žáci měli poznat město na obrázku, který se jim postupně odkrýval, jak přibývaly v systému jejich kroky. Nebylo ale nutné obrázek odkrýt celý. Podobný byl i třetí úkol, kde se jim postupně s přibývajícími kroky zaostřoval snímek jednoho významného objevu. V jednotlivých aplikacích se přitom pracovalo vždy se stejnými daty, ale byly využity různé možnosti, jak je zajímavě a přitažlivě vizualizovat a zároveň doplnit o informace, které mohou být užitečné například při opakování učiva,“ přiblížil autor portálu Michal Vorlíček z Institutu aktivního životního stylu FTK UP.
„Během intervence se průměrná pohybová aktivita žáků zvedla o 20 %. Dopad přitom výzva měla i v oblasti pohybové gramotnosti. Děti se dozvěděly, jaká jsou doporučení pro pohybovou aktivitu v jejich věkové skupině, a uvědomily si, kolik úsilí je třeba k jejich splnění vynaložit a proč se vůbec hýbat,“ shrnul Michal Vorlíček s tím, že zapojení školáci v následné zpětné vazbě označili Gamifiter za uživatelsky příjemný, motivující k pohybu. Více než polovina z nich by na základě této zkušenosti chtěla vlastní fitness náramek.
Za zajímavý nástroj považují Gamifiter také učitelé, uvítali by však možnost připravovat si jednotlivé úkoly a výzvy sami. „Jediným negativem byl poměrně zdlouhavý proces synchronizace náramku a mobilních telefonů se všemi dětmi. Od té doby aplikaci hodnotím jako přínosnou pro děti a s velkým potenciálem pro častější využití ve výuce. Věřím, že kdybych se s ní naučil pracovat sám a mohl vytvářet výzvy šité na míru do svých hodin zeměpisu, byl bych z toho nadšený já i žáci. Nejvíce se mi ale na aplikaci líbí její univerzálnost a možný přesah do spousty vyučovaných předmětů,“ uvedl Vojtěch Joska, třídní učitel 7. A z Fakultní základní školy Olomouc, Tererovo náměstí.
„Co se změny atmosféry ve třídě týče, tak hned po zprovoznění náramků se u spousty dětí probudila soutěživost. Se startem výzvy se navíc aktivnější děcka snažila (někdy marně) namotivovat těch pár ‚línějších‘. Ve výsledku si myslím, že to dokonce mohlo třídu trochu semknout jako kolektiv, protože ačkoliv chtěl mít každý co nejvíc kroků sám, tak také chtěli porazit ostatní školy a do cíle dorazit co nejdříve,“ dodal s tím, že spolupráci s FTK UP a Michalem Vorlíčkem hodnotí pozitivně a uvítal by i zapojení do dalších fakultních projektů či výzkumů.
„Naše škola vždy podobné aktivity podporovala, podporuje a bude podporovat s tím, že tato zabíhá do mezipředmětových vztahů, jako je matematika, dějepis a zeměpis a podobně, a je to zároveň jedna z forem, která samotnou výuku velmi zpestří a nenásilnou formou uvede žáky do plnění následných souvisejících úkolů. Tato činnost byla nejen zpestřením pro zapojené žáky, ale i zajímavou aktivitou v rámci jejich školního i osobního života. Tuto aktivitu jsem hodnotil jako nejpřirozenější tělesnou a sportovní činnost, která posiluje zdraví a umožňuje, aby člověk při chůzi vnímal jiné aspekty, které ho obklopují, ale které za normálního provozu nebo při jízdě dopravními prostředky nevnímá,“ doplnil ředitel školy Jaroslav Hála.
Pilotní ověřování a testování Gamifiteru vyvrcholilo na jednotlivých školách vyhodnocením výsledků výzvy a odměněním zapojených žáků, kteří obdrželi dárky z Univerzity Palackého a FTK UP. Na ty nejaktivnější pak čekaly hodinky od firmy Garmin. „Během testování se ukázalo, že koncept aplikace, která spojuje moderní technologie, pohybovou aktivitu a školní výuku, může být funkční. Osobně jsem viděl, že to žáky i učitele baví, že jim to něco přináší, tedy z mého pohledu byla naše práce úspěšná,“ uzavřel Michal Vorlíček s tím, že nyní se chystá jarní výzva pro další školy, zároveň se hledá partner, který by dílu pomohl na trh.
Platforma Gamifiter vznikla ve spolupráci Fakulty tělesné kultury UP a Vědeckotechnického parku UP v rámci projektu Proof-of-Concept podpořeného Technologickou agenturou ČR. Projekty Proof-of-Concept jsou zaměřeny na podporu vědeckých aktivit vedoucích ke komerčnímu uplatnění, více informací je k dispozici zde. Portál Gamifiter pak najdete zde.