Intenzivní vhled do tématu koktavost nabídl v Národním ústavu pro vzdělávání ČR celodenní seminář Renaty Mlčákové z Ústavu speciálněpedagogických studií pedagogické fakulty. Společně s pěti studenty UP, kteří se s koktavostí celoživotně potýkají, připravila pro krajské koordinátory logopedické péče ve školství i další zájemce ze speciálněpedagogických center seminář.
Univerzita Palackého poskytla odborníkům informace o nejnovějších poznatcích souvisejících s koktavostí. Během celodenního semináře s názvem Možnosti speciálněpedagogické logopedické intervence koktavosti zazněly v Národním ústavu pro vzdělávání nejnovější informace z terminologie, klasifikace, etiologie, syndromologie, diagnostiky, intervence i prevence. Renata Mlčáková vyzdvihla přínos několika olomouckých vysokoškoláků, kteří s touto narušenou komunikační schopností žijí, a kteří se odvážili o své zkušenosti s odborníky podělit.
„Jsem velmi ráda, že oslovení studenti mou nabídku zúčastnit se semináře přijali. Jsou to právě oni, kteří si s těmito komunikačními obtížemi prošli mateřskou, základní, střední a nyní i vysokou školou a odborníkům rozhodně měli co říci,“ řekla Renata Mlčáková. Se studenty s koktavostí pracuje v univerzitním Centru podpory studentů se specifickými potřebami a používá tzv. měkké i tvrdé terapie, v nichž se klient učí vstupovat do problémových situací: „Například do té, ve které své problémy s koktavostí sděluje před skupinou cizích lidí, a tím tak snižuje citlivost k prožívání těchto obtíží,“ dodala logopedka z PdF.
Během semináře odborníkům společně se studenty představila některé oblasti, do nichž koktavost přesahuje. Věnovala se i možnostem speciálněpedagogické logopedické diagnostiky, terapie, prevence i podpory osob s koktavostí. „Nejen já, ale i kolegové koordinátoři logopedické péče i ti, kteří přijeli ze speciálněpedagogických centrer z různých koutů republiky, studenty průběžně oslovovali a doptávali se na jejich zkušenosti a názory,“ uvedla.
Například s Filipem Mikeskou, který na přírodovědecké fakultě studuje Digitální a přístrojovou optiku, spolupracuje Renata Mlčáková v terapeutickém programu Centra už víc než dva roky. „Byla to pro mě velmi zajímavá zkušenost. A to i rétorická! Jsem za ni moc rád,“ zhodnotil akci Mikeska. Dodal, že snad vůbec poprvé měl dostatečný časový prostor zmínit a rozebrat problematiku koktavosti do detailu. „Pozitivně vidím i to, že nás tam bylo víc a každý máme trochu jiné komunikační obtíže. Odborníci tak mohli vidět koktavost z různých úhlů pohledu. A navíc - nikdy předtím jsem se nesetkal najednou s více než jedním člověkem, který by tímto hendikepem trpěl. Sám jsem se toho hodně dozvěděl,“ dodal.
Také podle Venduly Hurtové, posluchačky Aplikovaných pohybových aktivit fakulty tělesné kultury, byl seminář zajímavou zkušeností. „Byl pro mě vlastně jakýmsi odrazovým můstkem, velkou výzvou, abych vystoupila ze své komfortní zóny a stereotypu, ve kterých jsem žila 24 let. Dnes konečně můžu mluvit, splnil se mi celoživotní sen. Tuhle událost budu navždy brát jako svůj velký krok kupředu,“ řekla Vendula Hurtová, která se ve svém studijním oboru chtěla původně zaměřit na práci s osobami se sluchovým postižením, aby nemusela mluvit. Seminář byl pro ni dokonce vůbec prvním vystoupením před skupinou cizích lidí.
Akce se zúčastnili také Tereza Dosoudilová, která na filozofické fakultě studuje Anglickou filologii a obecnou lingvistiku a teorii komunikace, a Ivan Jurdin, student Mezinárodních rozvojových studií přírodovědecké fakulty. Tito posluchači, kteří nejsou v Centru zařazeni do terapeutického programu, přijali nabídku být na semináři jako pozorovatelé. Společně s Martinou Doležalovou, další studentkou Aplikované tělesné výchovy FTK byli podle Renaty Mlčákové vzornými reprezentanty Univerzity Palackého.
„Svými aktivními vstupy excelentně reprezentovali Univerzitu Palackého a její Centrum podpory studentů se specifickými potřebami,“ dodala logopedka a koordinátorka studentů s narušenou komunikační schopností a specifickou poruchou učení na UP.
Centrum podpory studentů se specifickými potřebami UP je celouniverzitní zařízení poskytující komplexní odborný poradenský, technický a terapeutický servis studentům se specifickými potřebami, kteří studují na některé z osmi fakult Univerzity Palackého. V současnosti zajišťuje podporu téměř dvěma stům studentů se specifickými potřebami.