Zlepšit své znalosti matematiky mohou žáci základních a středních škol pomocí aplikace Mattecoach, zaměřené na bezplatné online doučování tohoto předmětu. Role koučů se zhostili vysokoškolští studenti učitelství matematiky z přírodovědecké fakulty, která od loňského října zajišťuje fungování české verze aplikace, zprovozněné v roce 2009 ve Švédsku. Bezplatná doučovací platforma je dostupná na webových stránkách mattecoach.upol.cz a během svého působení pomohla více než 70 000 žáků.
Česká verze online programu Mattecoach funguje od pondělí do čtvrtka v časovém rozmezí od 17:00 do 20:00. Nejčastěji žáci aplikaci využívají k opakování na test z matematiky, k řešení konkrétního příkladu nebo k doplnění látky v případě absence ve škole. „Aplikaci mohou využívat bez ohledu na to, zda mají pocit, že jsou pozadu a potřebují pomoci, nebo zda míří na nejvyšší známky či je zajímá nějaká kapitola, kterou ve škole ještě neprobírali,“ řekla Eliška Beránková z katedry algebry a geometrie přírodovědecké fakulty. Aplikace Mattecoach tak může podpořit i matematicky nadané žáky, kterým ve spolupráci s kouči otevře cestu k poznání nových matematických témat.
Online doučování prostřednictvím aplikace probíhá pomocí chatu a interaktivní tabule, což nabízí možnost anonymního prostředí, které vytváří bezpečný prostor pro žáky. Díky chatu mohou kouči komunikovat s více žáky najednou, každý z nich tak může pracovat vlastním tempem. K textu v chatu a na tabuli se mohou žáci během konverzace vracet, což umožňuje lepší orientaci v probírané látce. „Aplikace se vyznačuje vysokou flexibilitou a uživatelskou přívětivostí. Žáci mohou anonymně a jednoduše vstoupit do systému. Stačí zadat svou přezdívku, ročník, lokalitu a téma, které potřebují konzultovat. Následně jsou propojeni s koučem, který jim pomáhá porozumět zadanému problému,“ řekl Vladimír Vaněk z katedry algebry a geometrie.
Průměrná délka jedné konverzace žáka a kouče činí 48 minut, což poskytuje dostatek času nejen na vyřešení problému, ale také na pochopení souvisejících matematických konceptů. „Koučové navíc dbají na to, aby žák aktivně přemýšlel a postupně si osvojil postup řešení. Nesnaží se vyřešit úlohu za žáka, ale kladou důraz na to, aby zjistili, čemu žák již rozumí a kde nastal problém. Poté ho vedou k tomu, aby si na správný postup přišel sám. Tento přístup pomáhá žákům lépe pochopit matematické koncepty a rozvíjet jejich schopnost samostatně řešit problémy,“ podotkla Eliška Beránková.
Doučování prostřednictvím aplikace Mattecoach zajišťují vysokoškolští studenti učitelství matematiky z přírodovědecké fakulty, kteří kombinují odborné znalosti s didaktickými dovednostmi získanými během svého studia. Pomohou tak žákům řešit úlohy všech úrovní obtížnosti, od prvostupňových až po komplexnější maturitní učivo. „Matematika je neodmyslitelnou součástí základního a středního vzdělávání, přičemž často představuje výzvu nejen pro žáky, ale i pro učitele. Právě proto je zásadní hledat efektivní způsoby, jak tuto výzvu překonat a podpořit žáky v jejich rozvoji,“ dodala Eliška Beránková.
Aplikace Mattecoach je výsledkem spolupráce tří švédských univerzit – Linköping University, KTH Royal Institute of Technology ve Stockholmu a Chalmers University of Technology v Göteborgu. V roce 2023 byla zprovozněna i ve Skotsku, a to na University of Edinburgh. Vznik anglické verze zpřístupnil aplikaci studentům po celém světě. V roce 2024 se do projektu zapojila přírodovědecké fakulta a Mattecoach je tak dostupný všem českým žákům. „Stejně jako ve Švédsku i v Česku mohou žáci doučovací aplikaci využívat zdarma. Tento přístup reflektuje základní filozofii projektu, což je zajištění rovného přístupu ke vzdělání bez ohledu na socioekonomické podmínky studentů,“ doplnila Eliška Beránková.