Studentské práce prezentují univerzitu na bienále ateliérů textilní tvorby

Lehkost, bakalářská práce Radky Saňákové. Textilní objekty, 2014.
Fotogalerie: archiv katedry výtvarné výchovy PdF UP
Tuesday 16 May 2017, 7:24 – Text: Milada Hronová

Na čtyřicet seminárních, bakalářských i navazujících magisterských prací vystavuje katedra výtvarné výchovy pedagogické fakulty na jubilejním desátém bienále ateliérů textilní tvorby. Prestižní výstava s názvem Práce studentů textilního ateliéru katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UP je instalována v Muzeu Boženy Němcové v České Skalici. Zdůrazňuje kvalitu výuky na Univerzitě Palackého i talent studentů. Současně představuje i město Olomouc, ve kterém studentská díla vznikají.

Posláním bienále ateliérů textilní tvorby je připomínat veřejnosti tradici textilnictví, oděvnictví a obuvnictví v českých zemích a na Slovensku a zejména představovat výsledky současné, moderní, invenční textilní tvorby vysokoškoláků z České a Slovenské republiky. Bienále poskytuje možnost porovnat, jak se ve vystavených pracích projevuje specializace daného ateliéru.

„Vystavujeme nejlepší práce za posledních deset let a snažíme se prezentovat díla, z nichž je vidět pestrost zaměření našeho ateliéru. K vidění jsou různé náměty i technologie, jejichž oblíbenost se během let mění. Například hodně se vrací výšivka. I když se jedná o pracnou techniku, právě výšivka dokáže vyjádřit narativní obsah. Naopak méně se dnes studenti věnují  velkým realizacím, na které je potřeba hodně času. Ten v současném strukturovaném studiu chybí,“ řekla Taťána Šteiglová, vedoucí ateliéru textilní tvorby katedry výtvarné výchovy.

Výuka v ateliéru je podle výtvarnice Šteiglové zaměřena na prohlubování citlivosti studentů k textilnímu materiálu, k jeho specifickým smyslovým hodnotám, na vnímání kulturních kontextů, které během tisícileté existence textilu vznikly. Právě v tomto směřování, vnímání symbolických významů v historickém kontextu i v současnosti, jsou posluchači podle ní vedeni k pochopení možností textilu jako materiálu vhodného k vyjádření obsahu. „Jedním z hlavních východisek pro vlastní tvorbu studentů se tak stává téma, obsah a koncept, ať už jsou to společenská, především sociální nebo naopak témata osobní, jako je třeba hledání vlastní identity, rodinné historie, potřeba komunikace a vztahů v rodině, k přátelům, nejbližšímu člověku, potřeba sebepoznání a lásky. Zájem o textil spočívá pro řadu studentů právě v tom, že je němým svědkem osobního života, intimity, že souvisí s osobní historií a umožňuje symbolicky vyjádřit příběh.  V tomto kontextu tak práce s textilem umožňuje studentům překračovat hranice, uvědomovat si své pocity či otevírat dříve tabuizovaná témata,“ dodala vedoucí ateliéru textilní tvorby na Univerzitě Palackého.

Pobočka textilního oddělení Uměleckoprůmyslového muzea vznikla v Muzeu Boženy Němcové v České Skalici s odkazem na historii textilní tvorby v regionu. Pod vedením doktora Vlastimila Havlíka podporuje mimo jiné prezentaci současné textilní tvorby a zpřístupňuje ji i veřejnosti.  Jednou z pravidelných aktivit je i organizace bienále ateliérů textilní tvorby, na nichž se už představily ateliéry textilu vysokých škol uměleckého směru i některé katedry výtvarné výchovy pedagogických fakult. Bienále s názvem Práce studentů textilního ateliéru katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UP patří tedy k mimořádným počinům. Práce jsou k vidění do 11. června.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)