Studijní program Technika a praktické činnosti upoutal pozornost zaměstnavatelů

Foto: KTIV PdF UP
Friday 17 January 2020, 12:33

Moderní pojetí studijních programů, koncipovaných v souladu s vizí Učitel pro 21. století a orientovaných na techniku a praktické činnosti, zaujalo zaměstnavatele z celé republiky. Technicky zaměřené studium je na pedagogické fakultě realizováno dlouhodobě, od loňského roku však ve zcela inovované podobě, která vycházela z požadavků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zvýšený důraz je kladen na praxi během studia.

Jedná se studijní programy Technika a praktické činnosti (Bc.) a Učitelství techniky pro SŠ a praktických činností pro 2. stupeň ZŠ (Mgr.), které jsou jedinečné a lze je v rámci ČR studovat pouze v Olomouci. 

Zaměstnavatelé v poslední době jeví zvýšenou pozornost o absolventy technických oborů, ať již jde o školy, volnočasová zábavně-vzdělávací centra nebo i průmysl. Učitelů s tímto zaměřením je nedostatek. Proto byla na našem pracovišti ustanovena Rada technických studijních programů, jejíž součástí jsou zástupci ze škol, veřejné správy, firem a dalších institucí. Cílem je další propojování studia s praxí, zavádění nejmodernějších technologií do výuky a formulace požadavků na kontinuální zkvalitňování studia. Zájem o kvalitní přípravu učitelů techniky a praktických činností dlouhodobě projevuje i vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, který říká, že dostatek technicky zdatných lidí, kteří už ve škole získají potřebnou praxi, je základním předpokladem úspěchu inovativních technologických projektů (více v článku na www.denik.cz ). 

Studium programu Technika a praktické činnosti je jedinečnou příležitostí, jak proniknout do světa tvořivosti, nápaditosti a aktivit založených na manuálních činnostech ve spojení s myšlením a moderními digitálními technologiemi. Během studia jsou studentky a studenti postupně seznamováni nejen s aktuálními poznatky ze světa techniky, řemesel a technologií, jako je robotika, laserové technologie, internet věcí a 3D tisk, ale taktéž částečně s oblastmi jako je příprava pokrmů, pěstitelství, chovatelství, finanční gramotnost, provoz a údržba domácnosti a výchova k volbě povolání a podnikavosti. Pro podání přihlášky a možné přijetí ke studiu není rozhodující obor předchozího studia na střední škole. Podstatný je však zájem o obor. Studium je koncipováno tak, že znalosti a dovednosti jsou předávány "od počátku", což umožňuje zahájit studium absolventovi jakéhokoliv oboru SŠ.  

V rámci studia programu Učitelství techniky pro SŠ a praktických činností pro 2. stupeň ZŠ jsou prohlubovány odborné znalosti a vytvářeny didaktické dovednosti tak, aby byl absolvent schopen připravit a realizovat moderní a pro žáky poutavou výuku. Studentky a studenty čeká spousta praxe, kde si naživo vyzkouší výuku, budou aplikovat osvojené poznatky a postupně se z nich stanou profesionálové. Prakticky se tak naučí, jak druhým lidem předávat nejnovější poznatky ze světa techniky, řemesel a moderních technologií.

Závěrem je třeba podotknout, že na základních školách se technické předměty nazývané různě (pracovní vyučování, dílny, technické práce…) vyučuji nepřetržitě a školy neustále shání nové učitele. 

Doc. Jiří Dostál, vedoucí katedry technické a informační výchovy PdF UP

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)