Teologická fakulta zve na konferenci Duchovní doprovázení – charisma vyplývající ze křtu

Saturday 23 September 2023, 15:07 – Text: P. Mgr. Lukáš Jambor a Lenka Peřinová

Rozvoj a kultivace křestního charizmatu duchovního doprovázení v současné praxi, duchovní doprovázení v době témat o zneužívání, spolupráce kněží a manželských párů při doprovázení manželů v oblasti manželské čistoty a odpovědného rodičovství či duchovní rozlišování v katechezích papeže Františka – to jsou některá z témat odborné konference, která se uskuteční 10. října 2023 od 10 hodin v aule CMTF UP v Univerzitní ulici. Zazní také čtený příspěvek pražského arcibiskupa Mons. Jana Graubnera: Kněz – duchovní vůdce.

„V době „změny epochy“, jak definuje současnost papež František, roste význam duchovního vedení. Úkol a zodpovědnost druhé doprovázet pak není pouze doménou duchovních. Papež hovoří o duchovním doprovázení jako o „charismatu ze křtu“, a právě ono se stane leitmotivem naší konference,“ uvedl P. Mgr. Jambor z Katedry pastorální a spirituální teologie CMTF UP, která konferenci pořádá.

Program je určen kněžím, jáhnům, řeholníkům, manželským párům a dalším věřícím, kteří jsou zapojení do duchovního doprovázení nebo které toto téma zajímá.

Na konferenci je možné se hlásit na emailu radmila.bartonova@upol.cz do pondělí 2. října 2023. Zájemci si mohou na uvedené adrese také objednat oběd v budově kněžského semináře.

Anotace příspěvků

Rozvoj a kultivace křestního charizmatu duchovního doprovázení v současné praxi

P. Mgr. Jindřich Kotvrda, PsL., PD, MTh.

Vývoj duchovního doprovázení se dá vyjádřit pomocí 6 modelů duchovního doprovázení v dějinách (Janet Ruffing). Současná podoba duchovního doprovázení se utváří po 2. vatikánském koncilu, ale zároveň v sobě nese i prvky předchozího post-tridentského modelu udělovaného v rámci svátostí smíření. Současné duchovní doprovázení čerpá především z modelu pouštního a ignaciánského, je však informováno i rozvojem humanitních věd. Vyznačuje se nasloucháním a ne-direktivitou doprovázejících kněží, řeholníků a laiků. Charizma k této službě není něco předem daného vybraným jedincům. Člověk po něm může v modlitbě toužit, a zároveň v sobě objevovat, praktickým výcvikem rozvíjet a skrze kontemplativní supervizi dále kultivovat. Supervize mimo jiné pomáhá předcházet duchovní i jiné zneužívání v rámci této služby. O podporu duchovních průvodců se snaží sdružení duchovních průvodců (Spiritual Directors International či Spiritual Directors Europe apod.).


Kněz – duchovní vůdce (čtený příspěvek)

Mons. Jan Graubner, arcibiskup pražský

V širším slova smyslu vede kněz svěřené společenství jako jeho duchovní otec kázáním, katechezí a různými pastoračními programy. V užším smyslu duchovně doprovází jednotlivce, kteří o to požádají, na jejich cestě duchovního zrání a poznávání Boží vůle. Pokusíme se formulovat nutné předpoklady na obou stranách tohoto vztahu.


Nepomáhať ryži rásť. Teocentrizmus a trinitárnosť duchovného doprevádzania

doc. RNDr. Mgr. Reginald Adrián Slavkovský OP, PhD.

Podobenstvo staročínskeho mudrca Majstra Menga o mužovi, ktorý pomáhal ryži rásť, bude východiskom reflexie o dôležitých aspektoch duchovného doprevádzania. Skúsenosti z duchovných cvičení formou lectio divina a tiež zo seminárov tvorby spoločenstva pomáhajú hlbšie si uvedomiť, že doprevádzaného nevedie človek, ale jemne v ňom koná Boh prostredníctvom Božieho slova, spoločenstva, životných okolností. Teocentrizmus duchovného doprevádzania znamená, že v ňom ide predovšetkým o vzťah k Bohu v Trojici – konkrétne doprevádzaného vzťah k Bohu, doprevádzajúceho vzťah k Bohu a tiež Boh má byť v centre ich spoločných duchovných stretnutí. Zdieľaná komunikácia nemá len úzko morálne zameranie, jej cieľom je scitlivenie vnímania Božieho pôsobenia u oboch účastníkov doprevádzania. Prekážkou a výzvou v tomto procese je naše na seba zamerané ego. To je jeden z aspektov úvodného podobenstva o ryži. Cieľom príspevku je na základe teologickej reflexie duchovného doprevádzania ukázať cesty rozvoja citlivosti voči Božiemu konaniu a prekonávaním nástrah ega.


Duchovní doprovázení v době témat o zneužívání

P. doc. Dr. Michal Altrichter, Th.D.

Příspěvek odpovídá analýze profesionálních teologů, kteří se tématem zneužívání a fenoménem křesťanské spirituality, duchovního doprovázení, souvisle zaobírají. Jde o vyhodnocení jejich postojů a doporučení v pohledu na kontext naší místní církve. Hlubším půdorysem zůstává teologie z Boží strany, totiž svátostná dimenze křtu, který se snažíme slovy papeže Benedikta XVI. pomocí duchovního doprovázení celoživotně realizovat, rozvíjet a dovršovat.


Duchovní doprovázení manželů – provázaná cesta osobního vnitřního růstu a růstu vzájemných vztahů

ThLic. Michal Umlauf, Ph.D.

Papež František vnímá jako jeden ze zásadních úkolů pastorace manželů hlubší propojení jejich konkrétního života s růstem ve víře (AL 206-207). Významným cílem doprovázení je tudíž postupný růst vzájemného vztahu manželů i jejich duchovní růst. Příspěvek se v této souvislosti zaměří na otázky: Jak by měl vypadat takový "manželský katechumenát"? Je komunita církve (farnosti) připravena na takový úkol? Je možné uplatnit princip subsidiarity i na duchovní doprovázení a klást tak primární odpovědnost na samotné partnery? Jak propojit duchovní rozlišování a nutně kritické doprovázení?


Spolupráce kněží a manželských párů při doprovázení manželů v oblasti manželské čistoty a odpovědného rodičovství

P. Karel Skočovský, Ph.D.

Ctnost manželské čistoty patří k opomíjeným tématům pastoračního doprovázení. Podle sv. Jana Pavla II. však hraje klíčovou roli jak v rámci manželské spirituality, tak i v poslání manželů k odpovědnému rodičovství. Příspěvek představuje pastorační přístup založený na hlásání pravdy o manželské lásce, praktické pomoci, pastoračním milosrdenství, osobním svědectví manželů a spolupráci mezi knězem a manželskými páry, a to na konkrétním příkladu laického hnutí Liga pár páru.


Duchovní vedení a vedení Duchem

P. Mgr. Lukáš Jambor

Základním vzorem duchovního vůdce či doprovázejícího je Ježíš Kristus. On sám „vedený Duchem“ vede apoštoly k přijetí Ducha, k Božímu synovství a k hlásání evangelia v síle Ducha svatého. „Ti, kdo se dají vést Duchem Božím, jsou synové Boží“ (Řím 8,14). Příspěvek si pokládá otázky po biblickém základu duchovního doprovázení a nabídne pohled na vzájemný vztah působení Ducha ke křtu a ze křtu.


Duchovní rozlišování v katechezích papeže Františka

ThLic. Michal Štverák

V duchovním doprovázení se dotýká ten, který jde za Ježíšem, spolu s tím, který ho na cestě doprovází, Tajemství. O cestě, kterou se má člověk vydat, často nic netuší nebo jen velmi málo. V současné době pozorujeme velký vzmach hluboké individuální zbožnosti, která se vzdaluje jejím tradičním formám. Jako nezbytná se ukazuje nutnost pravdivého duchovního rozlišování, které poctivě provádí společně doprovázející i doprovázený. Článek chce popsat, jak k tomuto tématu přistupuje papež František v katechezích o duchovním rozlišování, které pronášel při generálních audiencích během druhé poloviny roku 2022.


Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)